Motives of Companies for Participating in Events
Laine, Paula (2020)
Lataukset:
Laine, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726549
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on perehdytty paikallisten yritysten motiiveihin olla mukana Arctic Design Week -tapahtumaviikolla. Tapahtumaviikon business to business -yhteistyö on tärkeää matkailualalle ja edistää matkailun paikallista kehittämistä. Tästä syystä haluttiin selvittää, mikä motivoi yrityksiä osallistumaan Arctic Design Week -tapahtumaan. Työn toimeksiantaja on Business Rovaniemi.
Opinnäytetyössä perehdyttiin motiiveihin ja hyötyihin, joita yritykset voivat kokea saavansa tapahtumista. Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään motivaatioteorioita sekä hyötyjä, joita yritykset ja työntekijät voivat saada tapahtumista. Tutkimuskysymykseen vastataan laadullisen tutkimuksen kautta. Laadullinen tutkimus on toteutettu yrityshaastatteluina viidelle paikallisesti toimivalle yritykselle. Opinnäytetyön tulokset sisältävät seuraavat motiivien teemat: tehokas resurssien käyttö, yritysyhteistyö, paikalliset yritysarvot sekä muotoiluoppiminen.
Opinnäytetyön tulosten käyttö Arctic Design Week -tapahtumasuunnittelussa voi edistää yritysyhteistyötä. Tuloksia voidaan hyödyntää paikallisesti ja soveltaa valtakunnallisesti. Aineiston käyttö voi lisätä yritysosallistujien määrää Arctic Design Week -tapahtumissa. Esimerkiksi takaamalla näkyvyyden arvo ja lisäämällä muotoiluoppimista voidaan lisätä yritysten kiinnostusta. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäivät tapahtumien muut asiakasryhmät ja tutkimusotanta oli kapeahko. Tulevaisuudessa laajempi otanta, eri asiakasryhmien tarpeiden vertailu sekä aineiston hyödyntämisen jälkeinen palautteen hankinta voivat antaa kuvan yritysten motiiveista kokonaisvaltaisemmin. The thesis includes theories of motivations and research of potential motives of businesses for participating in events. Arctic Design Week combines B2B businesses in multiple events and the goal is to attract more potential companies to join the event. The research question was what motivates businesses to take part in Arctic Design Week. The results include the motives analysed from the primary research interviews.
The thesis used qualitative methodology. Interviews were conducted for primary research and for secondary research literary and internet sources were applied. The process included gathering secondary data, the research interviews as primary data and analysing the collected information. Studies at the Lapland University of Applied Sciences in Tourism have included the methods and theories of working in Lapland area with businesses and customers that can be adapted to the field of design. Visits with the producer Ms Taina Torvela with interested associates and student project meetings helped to gain more insight of local motives.
In the analysis, four themes emerged from the primary data: efficient use of resources, cooperation between companies, values, and design learning. These themes are the focus points to create motivation of companies for participating in Arctic Design Week. The secondary research supports the primary research including for example business development and importance of customer values.
Opinnäytetyössä perehdyttiin motiiveihin ja hyötyihin, joita yritykset voivat kokea saavansa tapahtumista. Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään motivaatioteorioita sekä hyötyjä, joita yritykset ja työntekijät voivat saada tapahtumista. Tutkimuskysymykseen vastataan laadullisen tutkimuksen kautta. Laadullinen tutkimus on toteutettu yrityshaastatteluina viidelle paikallisesti toimivalle yritykselle. Opinnäytetyön tulokset sisältävät seuraavat motiivien teemat: tehokas resurssien käyttö, yritysyhteistyö, paikalliset yritysarvot sekä muotoiluoppiminen.
Opinnäytetyön tulosten käyttö Arctic Design Week -tapahtumasuunnittelussa voi edistää yritysyhteistyötä. Tuloksia voidaan hyödyntää paikallisesti ja soveltaa valtakunnallisesti. Aineiston käyttö voi lisätä yritysosallistujien määrää Arctic Design Week -tapahtumissa. Esimerkiksi takaamalla näkyvyyden arvo ja lisäämällä muotoiluoppimista voidaan lisätä yritysten kiinnostusta. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäivät tapahtumien muut asiakasryhmät ja tutkimusotanta oli kapeahko. Tulevaisuudessa laajempi otanta, eri asiakasryhmien tarpeiden vertailu sekä aineiston hyödyntämisen jälkeinen palautteen hankinta voivat antaa kuvan yritysten motiiveista kokonaisvaltaisemmin.
The thesis used qualitative methodology. Interviews were conducted for primary research and for secondary research literary and internet sources were applied. The process included gathering secondary data, the research interviews as primary data and analysing the collected information. Studies at the Lapland University of Applied Sciences in Tourism have included the methods and theories of working in Lapland area with businesses and customers that can be adapted to the field of design. Visits with the producer Ms Taina Torvela with interested associates and student project meetings helped to gain more insight of local motives.
In the analysis, four themes emerged from the primary data: efficient use of resources, cooperation between companies, values, and design learning. These themes are the focus points to create motivation of companies for participating in Arctic Design Week. The secondary research supports the primary research including for example business development and importance of customer values.