Pelaaminen puheeksi, esi- ja alkuopetusikäisen digitaalisen pelaamisen ohjaaminen
Nieminen, Iiris; Vehkamäki, Vuokko (2020)
Nieminen, Iiris
Vehkamäki, Vuokko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitaalisten pelien merkitystä esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä sitä millainen rooli aikuisella on digitaalisen pelaamisen ohjauksessa. Käsittelemme asiaa positiivisen näkökulman kautta. Menetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Opinnäytetyön tulokset on koottu kymmenestä eri tutkimuksesta teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tulokset osoittivat, että digitaalisilla peleillä voidaan tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Pelien grafiikoista sekä lapsen yksilöllisistä ominaisuuksista riippuen peli voi kehittää lapsen akateemisia, sosiaalisia sekä fyysisiä ominaisuuksia. Tulosten mukaan myös aikuisen rooli on merkittävä esi- ja alkuopetusikäisen lapsen digipelaamisen ohjauksessa. Tuntemalla pelimaailman, arvioimalla erilaisten pelien soveltuvuutta, sekä auttamalla tunteiden käsittelyssä aikuinen voi tukea lapsen kehittävää pelaamista.
Tutkimuksista nousi esille myös pelimotivaation merkitys. Motivoiva peli kannustaa lasta pitkäjänteisempään työskentelyyn ja asettaa tavoitteita myös oppimiselle. Motivaatiota lisääväksi tekijäksi havaittiin pelien mielenkiintoiset grafiikat. Myös aikuisen rooli pelimotivaation ylläpitämisessä on merkittävä. Tulosten mukaan aikuisen antamalla ohjauksella sekä tavoitteiden asettamisella on merkitystä siihen, kuinka peli motivoi lasta.
Tulokset sekä teoria ovat sellaisten ammattiryhmien hyödynnettävissä, jotka työskentelevät esi- ja alkuopetusikäisten lasten parissa. Tuloksia voidaan hyödyntää vanhempien motivoimiseksi tukemaan lapsen kehittävää digipelaamista. Peligrafiikoiden ja tuen merkityksen ymmärtäminen osana oppimista voi myös auttaa opetushenkilöstöä valitsemaan sekä tuottamaan opetuspelejä entistä paremmin.
Opinnäytetyön tulokset on koottu kymmenestä eri tutkimuksesta teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tulokset osoittivat, että digitaalisilla peleillä voidaan tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Pelien grafiikoista sekä lapsen yksilöllisistä ominaisuuksista riippuen peli voi kehittää lapsen akateemisia, sosiaalisia sekä fyysisiä ominaisuuksia. Tulosten mukaan myös aikuisen rooli on merkittävä esi- ja alkuopetusikäisen lapsen digipelaamisen ohjauksessa. Tuntemalla pelimaailman, arvioimalla erilaisten pelien soveltuvuutta, sekä auttamalla tunteiden käsittelyssä aikuinen voi tukea lapsen kehittävää pelaamista.
Tutkimuksista nousi esille myös pelimotivaation merkitys. Motivoiva peli kannustaa lasta pitkäjänteisempään työskentelyyn ja asettaa tavoitteita myös oppimiselle. Motivaatiota lisääväksi tekijäksi havaittiin pelien mielenkiintoiset grafiikat. Myös aikuisen rooli pelimotivaation ylläpitämisessä on merkittävä. Tulosten mukaan aikuisen antamalla ohjauksella sekä tavoitteiden asettamisella on merkitystä siihen, kuinka peli motivoi lasta.
Tulokset sekä teoria ovat sellaisten ammattiryhmien hyödynnettävissä, jotka työskentelevät esi- ja alkuopetusikäisten lasten parissa. Tuloksia voidaan hyödyntää vanhempien motivoimiseksi tukemaan lapsen kehittävää digipelaamista. Peligrafiikoiden ja tuen merkityksen ymmärtäminen osana oppimista voi myös auttaa opetushenkilöstöä valitsemaan sekä tuottamaan opetuspelejä entistä paremmin.