Marknadsföring med Instagram som verktyg: En bildanalytisk undersökning om vad som visuellt väcker konsumenternas intresse
Alvik, Ronja (2020)
Alvik, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426286
Tiivistelmä
Utifrån ett företagsperspektiv har digital marknadsföring format nya utmaningar. Den lätta tillgängligheten och svagare kontrollbarheten tvingar företag att stå ut. Instagram är en av de populäraste plattformarna, som kan med rätt användning, vara till stor nytta för företag. I detta examensarbete analyseras hur digital marknadsföring påverkar konsumenternas attityder och åsikter. Syftet med arbetet är att utforska hurdana Instagram-inlägg som väcker intresse hos unga kvinnor utifrån ett bild-analytiskt perspektiv. Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning som är utförd med hjälp av två fokusgruppsintervjuer. Forskningsmetoden är lämplig för studien eftersom detta är ett bra sätt för konkretisering av frågor, attitydmätning och olika analyseringar kring konsumentbeteende. Vid en jämförelse mellan två olika företags Instagram-inlägg, analyseras respondenternas åsikter om bildernas uppbyggnad, färganvändning, bi-och huvudbetydelse och känslor mm. Här framkommer även eventuella likheter/olikheter respondenterna låg märke till, angående företagens sätt att marknadsföra på plattformen. Datainsamlingen sker genom svaren av respondenterna under fokusgrupptillfället, som även bandas in. En intervjuguide används som grund under båda tillfällena. Fokus ligger inte på vad som är rätt eller fel, utan på att hitta likheter vs. olikheter mellan bilderna. Här undersöks vad som anses vara positivt eller negativt ur ett konsument perspektiv. Forskningen avgränsas till en jämförelse mellan endast två företag inom samma bransch, kosmetikbranschen. I resultatet framkommer att första intrycket, färganvändningen, produktplaceringen och bildtexten har en påverkande roll. Respondenterna föredrar en mer modern bild uppbyggnad med en naturnära samt harmonisk färganvändning. Bildtexten bör vara kort och stöda bilden i fråga. Som ett förslag till fortsatt forskning skulle man kunna begränsa studien t.ex. geografiskt och fokusera ifall det framkommer avvikelser då marknadsföringen är riktad mot en lite mindre kundgrupp.