Ideasta brändi-identiteetiksi: graafisen suunnittelijan näkökulma visuaalisen brändin työprosessissa
Rytkönen, Anniina (2020)
Rytkönen, Anniina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526329
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee graafisen suunnittelijan näkökulmaa brändäyksessä.
Keskeisin teema graafisen suunnittelijan työskentelyssä on kaikkien visuaalisten
elementtien löytäminen sekä niiden kokoaminen visuaalisesti näyttäväksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyössä pohditaan myös tarvittavaa brändi-imagon sekä brändilupauksen tuntemista, jotta brändille voidaan luoda paras mahdollinen visuaalinen ilme.
Toiminnallisena osuutena suunnitellaan mobiilisovelluksen visuaaliset elementit sekä käyttöliittymä. Opinnäytetyössä keskitytään kuitenkin enemmän visuaalisten elementtien suunnitteluun ja käyttöliittymäsuunnittelua käsitellään tämän opinnäytetyön puitteissa tarvittavien termien osalta. Työskentelyprosessia ennen sovelluksesta on tehty konseptisuunnitelma, jota käytetään koko suunnitteluprosessin ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy graafinen ohjeisto Miu-mobiilisovelluksen brändille sekä toimiva mockup sovelluksen käyttöliittymästä. Vaikka opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään opiskelijan oman yrityksen lanseeraamassa mobiilisovelluksessa. Sovellus julkaistaan iOS- ja Android-käyttöjärjestelmälle. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää brändi-ilmeiden tai käyttöliittymäsuunnittelun pohjana jatkossa.
Keskeisin teema graafisen suunnittelijan työskentelyssä on kaikkien visuaalisten
elementtien löytäminen sekä niiden kokoaminen visuaalisesti näyttäväksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyössä pohditaan myös tarvittavaa brändi-imagon sekä brändilupauksen tuntemista, jotta brändille voidaan luoda paras mahdollinen visuaalinen ilme.
Toiminnallisena osuutena suunnitellaan mobiilisovelluksen visuaaliset elementit sekä käyttöliittymä. Opinnäytetyössä keskitytään kuitenkin enemmän visuaalisten elementtien suunnitteluun ja käyttöliittymäsuunnittelua käsitellään tämän opinnäytetyön puitteissa tarvittavien termien osalta. Työskentelyprosessia ennen sovelluksesta on tehty konseptisuunnitelma, jota käytetään koko suunnitteluprosessin ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy graafinen ohjeisto Miu-mobiilisovelluksen brändille sekä toimiva mockup sovelluksen käyttöliittymästä. Vaikka opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään opiskelijan oman yrityksen lanseeraamassa mobiilisovelluksessa. Sovellus julkaistaan iOS- ja Android-käyttöjärjestelmälle. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää brändi-ilmeiden tai käyttöliittymäsuunnittelun pohjana jatkossa.