Juhlakoordinaattoripalvelun tuotteistaminen
Näyrä, Paula (2020)
Näyrä, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326032
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää miten tuotteistaa juhlakoordinaattori-palvelu myytäväksi tuotteeksi. Samalla haluttiin saada tietoa myös muodostettavan palvelupaketin sisällöstä, millaisia muita palveluja juhlien järjestäjät haluaisivat ostaa, paljonko palvelusta oltaisiin valmiita maksamaan sekä miten tuotteesta saataisiin kannattava. Juhlakoordinaattorilla tarkoitettiin tässä työssä eräänlaista juhlien ”apulaista”, jokapaikanhöylää, jonka kautta tieto välittyy kaikille juhlien järjestämiseen osallistuville ja joka hoitaa juhlien aikana eteen tulevat, osin yllättävätkin asiat. Työn alussa keskityttiin määrittelemään ongelmaa ja pohtimaan millainen ratkaisu miellyttäisi sekä asiakasta että palvelun tuottajaa.
Koska opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi tuote, on tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitunut luontevasti konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiivinen tutkimus pohjautuu aina tutkittuun tietoon. Tämän tutkimuksen teoriaosuus koostui kysynnästä ja tarjonnasta sekä niihin liittyen hinnoittelusta. Toisessa osassa teoriaa tarkasteltiin palvelun tuotteistamista.
Tutkimuksellinen osa opinnäytetyötä kattoi sekä kyselyn että haastatteluja. Kysely liittyy häihin käytettyihin palveluihin ja on toteutettu suljetussa Facebook-ryhmässä. Haastatteluiden kautta pureuduttiin syvemmälle kyselyssä esiin nousseisiin aiheisiin ja saatiin esimerkiksi arvokasta lisätietoa morsiamien hääkäyttäytymisestä ja mahdollisista markkinointikanavista.
Yhdistämällä teoriaa ja tutkimusten kautta saatua tietoa, löydettiin vastaus asetettuun tutkimusongelmaan ja myös tutkimuskysymyksiin. Alun perin ajatellut ”esteet” juhlakoordinaattoripalvelun käyttämiselle todettiin tutkimuksen kautta osittain vääriksi ja näin ollen uuden palvelun luomiselle ja markkinoinnille saatiin uusia näkökulmia. Valmis tuote on kuvattu liitteessä 4. The purpose of this thesis was to determine how to produce the party coordinates market service as a product for sale. At the same time, it is also wanted to be informed about the content of the package of services, which other services the party organisers wished to buy, how much the service would be prepared to pay and how to make the product profitable. In this work, the party coordinator refers to a kind of party “helper”, an ubiquitous planing, through which knowledge is transmitted to all those involved in the organisation of the festivities, and which carries out the things that come before the festivities, as far as unexpectedly unexpectedly arose. At the beginning of the work, the focus is on defining the problem and considering a mil-like solution would please both the customer and the provider of the service.
Since the goal of the thesis was to create a new product, a naturally constructive study is selected as an approach to research. Constructive research is always based on studied information. The theory portion of this research consists of demand and supply and related pricing. Another part of the theory deals with producting the service.
The research part of the thesis covers both survey and interviews. The survey relates to services used for the wedding and has been carried out on a closed Facebook group. Through interviews, we delved deeper into the topics raised in the survey, providing, for example, valuable additional information about brides' wedding behaviour and potential marketing channels.
Combining theory and knowledge gained through studies, an answer to the set-to-study problem and also research questions was found. Initially thought odstacles for the use of the party coordinator service was found to be partially false through research and thus new see-angles were obtained for the creation and marketing of the new service.
Koska opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi tuote, on tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitunut luontevasti konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiivinen tutkimus pohjautuu aina tutkittuun tietoon. Tämän tutkimuksen teoriaosuus koostui kysynnästä ja tarjonnasta sekä niihin liittyen hinnoittelusta. Toisessa osassa teoriaa tarkasteltiin palvelun tuotteistamista.
Tutkimuksellinen osa opinnäytetyötä kattoi sekä kyselyn että haastatteluja. Kysely liittyy häihin käytettyihin palveluihin ja on toteutettu suljetussa Facebook-ryhmässä. Haastatteluiden kautta pureuduttiin syvemmälle kyselyssä esiin nousseisiin aiheisiin ja saatiin esimerkiksi arvokasta lisätietoa morsiamien hääkäyttäytymisestä ja mahdollisista markkinointikanavista.
Yhdistämällä teoriaa ja tutkimusten kautta saatua tietoa, löydettiin vastaus asetettuun tutkimusongelmaan ja myös tutkimuskysymyksiin. Alun perin ajatellut ”esteet” juhlakoordinaattoripalvelun käyttämiselle todettiin tutkimuksen kautta osittain vääriksi ja näin ollen uuden palvelun luomiselle ja markkinoinnille saatiin uusia näkökulmia. Valmis tuote on kuvattu liitteessä 4.
Since the goal of the thesis was to create a new product, a naturally constructive study is selected as an approach to research. Constructive research is always based on studied information. The theory portion of this research consists of demand and supply and related pricing. Another part of the theory deals with producting the service.
The research part of the thesis covers both survey and interviews. The survey relates to services used for the wedding and has been carried out on a closed Facebook group. Through interviews, we delved deeper into the topics raised in the survey, providing, for example, valuable additional information about brides' wedding behaviour and potential marketing channels.
Combining theory and knowledge gained through studies, an answer to the set-to-study problem and also research questions was found. Initially thought odstacles for the use of the party coordinator service was found to be partially false through research and thus new see-angles were obtained for the creation and marketing of the new service.