Viestintäsuunnitelman laatiminen North European Logistics Institute -ohjelmalle
Peiponen, Jussi (2011)
Peiponen, Jussi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315223
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on viestintäsuunnitelman laatiminen North European Logistics Institute (NELI) -nimiselle logistiikka-alan hankeoperaattorille. NELI-ohjelma on toiminut vuodesta 2007 asti. Vuonna 2010 NELI halusi lisätä tunnettuuttaan logistiikka-alan keskeisten toimijoiden keskuudessa, jolloin tarve toimivalle viestintäsuunnitelmalle ja viestintästrategialle, syntyi.
Opinnäytetyössä pyritään tuomaan esille ne osa-alueet ja työvaiheet, jotka täytyy ottaa huomioon viestintäsuunnitelmaa tehtäessä. Viestintäsuunnitelman pohjana toimivaa viestintästrategiaa ja viestinnän teoriaa tuodaan myös esille, jotta viestintäsuunnitelmassa esitetyt toimet eivät jäisi irrallisiksi.
Viestintäsuunnitelmaa varten on kerätty tietoja tutustumalla NELI:n aiempiin viestintämateriaaleihin ja haastattelemalla organisaation henkilöstöä, pääasiassa NELI -hankkeen johtajaa Mervi Nurmista. Viestintäsuunnitelman päätavoite on NELI:n tunnettuuden lisääminen.
Dokumentin viimeisessä osiossa viestintäsuunnitelman konkreettista käyttöä pyritään myös avaamaan, jotta teoria ja käytäntö kohtaisivat sekä tuodaan esille ne ongelmat, joita viestintäsuunnitelmaa tehdessä voi kohdata. Myös erilaisia päätelmiä onnistuneista ja epäonnistuneista työmetodeista pyritään johtamaan.
Opinnäytetyössä pyritään tuomaan esille ne osa-alueet ja työvaiheet, jotka täytyy ottaa huomioon viestintäsuunnitelmaa tehtäessä. Viestintäsuunnitelman pohjana toimivaa viestintästrategiaa ja viestinnän teoriaa tuodaan myös esille, jotta viestintäsuunnitelmassa esitetyt toimet eivät jäisi irrallisiksi.
Viestintäsuunnitelmaa varten on kerätty tietoja tutustumalla NELI:n aiempiin viestintämateriaaleihin ja haastattelemalla organisaation henkilöstöä, pääasiassa NELI -hankkeen johtajaa Mervi Nurmista. Viestintäsuunnitelman päätavoite on NELI:n tunnettuuden lisääminen.
Dokumentin viimeisessä osiossa viestintäsuunnitelman konkreettista käyttöä pyritään myös avaamaan, jotta teoria ja käytäntö kohtaisivat sekä tuodaan esille ne ongelmat, joita viestintäsuunnitelmaa tehdessä voi kohdata. Myös erilaisia päätelmiä onnistuneista ja epäonnistuneista työmetodeista pyritään johtamaan.