Alakoululaisten istumisen ergonomian parantaminen ohjaamalla ja neuvonnalla
Vuohelainen, Anna-Maria; Rautiainen, Päivi (2011)
Vuohelainen, Anna-Maria
Rautiainen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215137
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme oli laatia opetusmateriaali Joroisten kunnan fysioterapeuteille ja kouluterveydenhoitajan käyttöön. Opetusmateriaalin koostamisessa huomioitiin lapsi psykofyysisenä kokonaisuutena oppimisen kannalta. Tuotoksessa käytimme kuvia ohjeiden tueksi helpottamaan liikkeiden hahmottamista. Aktiivisten liikkeiden kautta parannettiin opiskeluvireyttä ja istumaryhtiä. Lisäksi käsittelimme ergonomiaa kirjallisuuden pohjalta.
Tutustuimme kohderyhmään ja sen oppimisympäristöön vierailemalla oppitunneilla. Tarkoituksenamme oli saada havainnoimalla ja kyselylomakkeella tietoa koululaisen istumaergonomiasta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lasten vapaa- aikaa käsittelevät tutkimukset ovat osoittaneet luontaisen liikkumisen vähentyneen ja istumisen lisäänty-neen. Yhä enemmän aikaa vietetään tv:n ääressä ja pelaten pelejä tietokoneella. Tiedossa on näiden asioiden vaikutus tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnille. Joroisten kunnan opetussuunnitelmassa on tiedostettu terveellisten elintapojen ennaltaehkäisevä merkitys.
Tutustuimme kohderyhmään ja sen oppimisympäristöön vierailemalla oppitunneilla. Tarkoituksenamme oli saada havainnoimalla ja kyselylomakkeella tietoa koululaisen istumaergonomiasta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lasten vapaa- aikaa käsittelevät tutkimukset ovat osoittaneet luontaisen liikkumisen vähentyneen ja istumisen lisäänty-neen. Yhä enemmän aikaa vietetään tv:n ääressä ja pelaten pelejä tietokoneella. Tiedossa on näiden asioiden vaikutus tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnille. Joroisten kunnan opetussuunnitelmassa on tiedostettu terveellisten elintapojen ennaltaehkäisevä merkitys.