Maahanmuuttajalasten kotoutuminen Utunmäen päiväkotiin - Varhaiskasvattajien näkemyksiä
Ahtiainen, Hanna (2011)
Ahtiainen, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215104
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee maahanmuuttajalasten kotoutumista Utunmäen päiväkotiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat maahanmuuttajalasten kotoutumiseen päiväkotiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita monikulttuurisuus tuo varhaiskasvattajien työhön sekä pyrittiin selvittämään, millaisia haasteita maahanmuuttajalapset kohtaavat päiväkodissa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto on kerätty teemahaastatteluina. Opinnäytetyössä haastatellaan viittä Utunmäen päiväkodin varhaiskasvattajaa. He ovat lastentarhanopettajia sekä lastenhoitajia. Heillä on useiden vuosien työkokemus maahanmuuttajalasten parista. Aineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Haastatteluista ilmeni, että Utunmäen päiväkodin varhaiskasvattajat ovat ammattitaitoisia ja motivoituneita työhönsä. Heillä on menetelmiä ja valmiuksia maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukemiseen, mutta resurssipulan takia maahanmuuttajalasten erityistarpeiden huomioimiselle ei ole riittävästi aikaa. Tutkimuksen perusteella suurimmaksi yksittäiseksi kotoutumista edistäväksi tekijäksi maahanmuuttajalapsilla nousi suomen kielen taito. Suomen kieltä opetetaan ja opitaan pääasiassa arjen rutiinien yhteydessä. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että maahanmuuttajalapset kotoutuvat melko nopeasti päiväkodin arkirytmiin, mikä samalla liittää heidät osaksi lapsiryhmää.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto on kerätty teemahaastatteluina. Opinnäytetyössä haastatellaan viittä Utunmäen päiväkodin varhaiskasvattajaa. He ovat lastentarhanopettajia sekä lastenhoitajia. Heillä on useiden vuosien työkokemus maahanmuuttajalasten parista. Aineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Haastatteluista ilmeni, että Utunmäen päiväkodin varhaiskasvattajat ovat ammattitaitoisia ja motivoituneita työhönsä. Heillä on menetelmiä ja valmiuksia maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukemiseen, mutta resurssipulan takia maahanmuuttajalasten erityistarpeiden huomioimiselle ei ole riittävästi aikaa. Tutkimuksen perusteella suurimmaksi yksittäiseksi kotoutumista edistäväksi tekijäksi maahanmuuttajalapsilla nousi suomen kielen taito. Suomen kieltä opetetaan ja opitaan pääasiassa arjen rutiinien yhteydessä. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että maahanmuuttajalapset kotoutuvat melko nopeasti päiväkodin arkirytmiin, mikä samalla liittää heidät osaksi lapsiryhmää.