"Teistä se on tietenkin kiinni, tehän siellä urheilette!": Autonomian tukeminen nuorten urheilijoiden arkivalmennuksessa
Lehtilä, Hanna (2020)
Lehtilä, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125300
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää millaisin keinoin valmentajat tukevat nuorten urheilijoiden autonomiaa arkivalmennustilanteissa. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää paremmin vuorovaikutuksen merkitystä autonomian tukemisessa.
Taustateoriana tutkimuksessa käytettiin Richard Decin ja Edvard Ryanin itsemääräämisteoriaa. Itsemääräämisteorian mukaan yksilön sisäistä motivaatiota voidaan tukea psykologisten perustarpeiden tukemisella. Näitä tarpeita ovat autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus.
Tutkimuksen kohteena oli tiettävästi autonomian tukemisessa pitkällä olevien nuorten urheilijoiden valmentajien arkivalmennuksen toimenpiteet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin näiden valmentajien valmennusten havainnointia. Havainnoinnit suoritettiin vuoden 2020 elo-syyskuun aikana. Havainnoitavat valmennukset videoitiin syvällisempää analyysia varten. Analyysi suoritettiin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmin.
Tutkimuksesta nousi esiin monipuolisesti autonomian tukemisen keinoja. Näitä keinoja olivat muun muassa ohjeiden perustelu, oikein ajoitettu, rakentava palaute, avoin ja positiivinen kehonkieli, luottamuksen osoittaminen, vastuun antaminen, urheilijan ratkaisujen tukeminen sekä kysymysten esittämisen jälkeinen odottaminen, jotta urheilija ehtii prosessoida asiaa. Nämä keinot jaoteltiin kolmen yläkategorian alle, joita olivat 1) tietoperustan lisääminen 2) itsetunnon tukeminen ja 3) mahdollisuuksien luominen.
Tutkimuksessa esiin nousseet löydökset tukevat aiempia tutkimuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta, mutta hieman eri painotuksilla. Tutkimuksessa esiin nousseista autonomian tukemisen keinoista muodostetuista kategorioista muodostettiin autonomiaa tukevan valmennuksen yhtälö valmennuskoulutusten käyttöön. Autonomiaa tukevan valmennuksen yhtälön avulla valmentaja voi peilata valmennustilanteitaan autonomian tukemisen kautta. Malli on myös hyödynnettävissä eri tasoisten valmentajien autonomian tukemisen lisäämiseen oivalluttamisen kautta.
Taustateoriana tutkimuksessa käytettiin Richard Decin ja Edvard Ryanin itsemääräämisteoriaa. Itsemääräämisteorian mukaan yksilön sisäistä motivaatiota voidaan tukea psykologisten perustarpeiden tukemisella. Näitä tarpeita ovat autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus.
Tutkimuksen kohteena oli tiettävästi autonomian tukemisessa pitkällä olevien nuorten urheilijoiden valmentajien arkivalmennuksen toimenpiteet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin näiden valmentajien valmennusten havainnointia. Havainnoinnit suoritettiin vuoden 2020 elo-syyskuun aikana. Havainnoitavat valmennukset videoitiin syvällisempää analyysia varten. Analyysi suoritettiin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmin.
Tutkimuksesta nousi esiin monipuolisesti autonomian tukemisen keinoja. Näitä keinoja olivat muun muassa ohjeiden perustelu, oikein ajoitettu, rakentava palaute, avoin ja positiivinen kehonkieli, luottamuksen osoittaminen, vastuun antaminen, urheilijan ratkaisujen tukeminen sekä kysymysten esittämisen jälkeinen odottaminen, jotta urheilija ehtii prosessoida asiaa. Nämä keinot jaoteltiin kolmen yläkategorian alle, joita olivat 1) tietoperustan lisääminen 2) itsetunnon tukeminen ja 3) mahdollisuuksien luominen.
Tutkimuksessa esiin nousseet löydökset tukevat aiempia tutkimuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta, mutta hieman eri painotuksilla. Tutkimuksessa esiin nousseista autonomian tukemisen keinoista muodostetuista kategorioista muodostettiin autonomiaa tukevan valmennuksen yhtälö valmennuskoulutusten käyttöön. Autonomiaa tukevan valmennuksen yhtälön avulla valmentaja voi peilata valmennustilanteitaan autonomian tukemisen kautta. Malli on myös hyödynnettävissä eri tasoisten valmentajien autonomian tukemisen lisäämiseen oivalluttamisen kautta.