Brändi vastuulliselle vaatemallistolle
Servo, Jasmiina (2020)
Servo, Jasmiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025003
Tiivistelmä
Brändien vastuullisuudesta puhutaan yhä vain enemmän, sillä vastuullisuustekoja tekevät brändit kiinnittävät ihmisten mielenkiinnon. Vastuullisuus saattaa edelleen nykypäivänä tarkoittaa irrallaan olevaa osaa, kuten esimerkiksi erillistä vastuullisuusraporttia yrityksen nettisivuilla. Aidosti vastuullisen brändin tulisi rakentaa vastuullisuustyötään muutenkin kuin vain paperilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda eettiselle ja ekologiselle lastenvaatebrändille, FransAmandalle sitä kuvastava brändi. Tarkoituksena oli FransAmandan brändin kirkastaminen, brändi-identiteetin rakentaminen sekä viestinnän luominen kuvastamaan FransAmandan brändille olennaisia asioita.
Opinnäytetyössä syvennytään brändin rakentamiseen vastuullisuuden näkökulmasta. Brändin kirkastamisen ja brändi-identiteetin rakentamiseksi työkaluksi valittiin brändistrategia. Strategian rakentamiseksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus FransAmandan kohderyhmälle hyödyntäen kuvia vastausvaihtoehdoissa. Verkkokysely kartoitti FransAmandan kohderyhmän tämänhetkistä brändimielikuvaa sekä kohderyhmän toiveita ja tarpeita liittyen vastuullisuuteen. Lopputuloksena teoriaosuudesta ja tutkimuksesta saatiin FransAmandan brändistrategia, joka syventyy vastuullisuuteen luoden brändin tekojen, viestien, visuaalisen ilmeen, identiteetin, persoonan ja tarkoituksen välisiä suhteita.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta kuvia hyödyntävän kyselytutkimuksen motivoivan ihmisiä vastaamaa kyselyyn ja sen avulla tavoitetaan myös uutta brändin kohderyhmää. Erityisesti bränditeoriasta tuttu vastakkainasettelu toimii hyvin kuvia hyödyntämällä. Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että brändin vastuullisuus ei ole asia erikseen. Brändin vastuullisuus on tekoja, osa brändin viestejä, visuaalista ilmettä, identiteettiä, persoonaa ja tarkoitusta. Kokonaisvaltaisesti vastuullisen brändin rakentamisessa näiden suhdetta pitäisi päämäärätietoisesti assosioida.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda eettiselle ja ekologiselle lastenvaatebrändille, FransAmandalle sitä kuvastava brändi. Tarkoituksena oli FransAmandan brändin kirkastaminen, brändi-identiteetin rakentaminen sekä viestinnän luominen kuvastamaan FransAmandan brändille olennaisia asioita.
Opinnäytetyössä syvennytään brändin rakentamiseen vastuullisuuden näkökulmasta. Brändin kirkastamisen ja brändi-identiteetin rakentamiseksi työkaluksi valittiin brändistrategia. Strategian rakentamiseksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus FransAmandan kohderyhmälle hyödyntäen kuvia vastausvaihtoehdoissa. Verkkokysely kartoitti FransAmandan kohderyhmän tämänhetkistä brändimielikuvaa sekä kohderyhmän toiveita ja tarpeita liittyen vastuullisuuteen. Lopputuloksena teoriaosuudesta ja tutkimuksesta saatiin FransAmandan brändistrategia, joka syventyy vastuullisuuteen luoden brändin tekojen, viestien, visuaalisen ilmeen, identiteetin, persoonan ja tarkoituksen välisiä suhteita.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta kuvia hyödyntävän kyselytutkimuksen motivoivan ihmisiä vastaamaa kyselyyn ja sen avulla tavoitetaan myös uutta brändin kohderyhmää. Erityisesti bränditeoriasta tuttu vastakkainasettelu toimii hyvin kuvia hyödyntämällä. Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että brändin vastuullisuus ei ole asia erikseen. Brändin vastuullisuus on tekoja, osa brändin viestejä, visuaalista ilmettä, identiteettiä, persoonaa ja tarkoitusta. Kokonaisvaltaisesti vastuullisen brändin rakentamisessa näiden suhdetta pitäisi päämäärätietoisesti assosioida.