Ruohonjuuritasolta, Varhaiskasvatushenkilöstö vaikuttamassa työhyvinvointiinsa
Tillikainen, Varpu (2020)
Tillikainen, Varpu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724815
Tiivistelmä
Työhyvinvointi koostuu työstä, jonka kokonaisuuteen kuuluu sen mielekkyys, turvallisuus, terveys ja hyvinvointi. Työhyvinvointi ja sen ylläpito kuuluu niin työnantajalle kuin työntekijällekin, ja työhyvinvointia edistetään sekä kehitetään yhteistyöllä. Kehittämisopinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvointia, ja se toteutetaan työyhteisökeskeisellä prosessityöskentelyllä. Yhteistyökumppanina kehittämisprosessissa toimii Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikkö Koulurinteen päiväkoti. Yksikössä on kaksi lapsiryhmää ja siellä työskentelee kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa, kolme lastenhoitajaa sekä johtaja.
Opinnäytetyön tavoitteena on viedä sosiaalipedagogista ajattelutapaa varhaiskasvatuksen työyhteisöön ja selvittää, edistääkö vaikuttaminen työhyvinvointia ja soveltuuko menetelmä varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyöprosessissa oli käytössä sosiokulttuurisen innostamisen menetelmä, tulevaisuustyöpaja. Tulevaisuustyöpajaprosessissa työntekijät toivat esiin työhyvinvointia estävät asiat, etsivät ratkaisut niihin ja kuinka ne näkyvät työarjessa. Kuusi työpajaa toteutettiin yksikön viikkopalaverin yhteydessä, kolme keväällä ja kolme syksyllä 2020. Kestoltaan ne olivat noin 10¬ minuuttia kerrallaan. Työyhteisö sai prosessin jälkeen Työhyvinvointimenetelmäkansion, jossa oli työpajatyöskentelyn vaiheet sekä ohjeet työskentelyyn myöhempää käyttöä varten. Työntekijät vastasivat lopuksi arviointikyselyyn lokakuussa.
Arviointikyselyn perusteella voi todeta, että vaikuttamisella voidaan edistämisen sijaan tukea työhyvinvointia ja sen vaikutukset saattavat näkyä vasta myöhemmin. Sosiokulttuurisen innostamisen menetelmä soveltui varhaiskasvatukseen ja se mahdollisti varhaiskasvatushenkilöstön vaikuttamisen Työhyvinvointimenetelmä kansion avulla menetelmää ja työpajan materiaalia voi käyttää uudestaan.
Prosessin jälkeen työyhteisössä nousi esiin, että sitoutuminen yhteisiin sovittuihin asioihin oli riittämätöntä ja työpajatyöskentely ei siihen tarpeeseen vastannut riittävästi. Työyhteisö alkoi prosessoimaan tätä asiaa syvemmin ja luomaan myös jatkossa omaa tulevaisuuttaan. Sosiaalipedagoginen ajattelutapa siis siirtyi yksikköön. Johtaja otti tästä vastuuta ja alkoi kehittämään jatkotoimia henkilöstön työhyvinvoinnin eteen. Well-being at work results from contributions and actions related to work motivation, work
security and overall health and well-being of the employees. The responsibility of maintaining occupational well-being concerns both the employees and the employer. Hence, cooperation within the work community is crucial. This thesis examines the occupational well-being of the staff in early childhood education, and it is carried out as through practical personnel-oriented process work. A city of Kouvola early childhood education unit, Koulurinne nursery school, acts as a partner in this development process. The unit comprises two groups of kindergartens, two teachers, three childcare workers and a manager.
The aim of the thesis was to root the social pedagogical thinking in the work community of early childhood education. It was also examined whether occupational well-being is increased after applying this approach and whether this way of thinking is applicable in early childhood care. A future workshop, a method of sociocultural inspiration, was used in this examination. During the workshops the employees were encouraged to discover and disclose the issues that impede well-being at work. After that the personnel cooperated to find possible solutions and practiced to tackling the problems that had emerged. Altogether six about 10 minutes workshops were carried out in connection with the nursery school within weekly meetings in 2020; the first three during the spring and the other three in the autumn. Afterwards, the work community received a folder containing at workshop report and instructions for later use.
Finally, the employees were asked to fill out an evaluation questionnaire in October. It was found out that sociocultural inspiration can support more than improve the occupational well-being, though the results are not always immediate. All in all, the future workshop was found to be suitable in an early childhood education environment and it is a powerful tool in influencing. Moreover, the documentation of the workshop enables later use of the material.
After completing the workshop, it was found out that the overall commitment to mutual concerns was insufficient among the personnel of Koulurinne nursery school. This realization helps the work community to start processing the issues more deeply and to envisage a brighter future. The manager of the unit continues working with the matters that emerged during the process and developing new ways to support the work community and increase occupational well-being.
Opinnäytetyön tavoitteena on viedä sosiaalipedagogista ajattelutapaa varhaiskasvatuksen työyhteisöön ja selvittää, edistääkö vaikuttaminen työhyvinvointia ja soveltuuko menetelmä varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyöprosessissa oli käytössä sosiokulttuurisen innostamisen menetelmä, tulevaisuustyöpaja. Tulevaisuustyöpajaprosessissa työntekijät toivat esiin työhyvinvointia estävät asiat, etsivät ratkaisut niihin ja kuinka ne näkyvät työarjessa. Kuusi työpajaa toteutettiin yksikön viikkopalaverin yhteydessä, kolme keväällä ja kolme syksyllä 2020. Kestoltaan ne olivat noin 10¬ minuuttia kerrallaan. Työyhteisö sai prosessin jälkeen Työhyvinvointimenetelmäkansion, jossa oli työpajatyöskentelyn vaiheet sekä ohjeet työskentelyyn myöhempää käyttöä varten. Työntekijät vastasivat lopuksi arviointikyselyyn lokakuussa.
Arviointikyselyn perusteella voi todeta, että vaikuttamisella voidaan edistämisen sijaan tukea työhyvinvointia ja sen vaikutukset saattavat näkyä vasta myöhemmin. Sosiokulttuurisen innostamisen menetelmä soveltui varhaiskasvatukseen ja se mahdollisti varhaiskasvatushenkilöstön vaikuttamisen Työhyvinvointimenetelmä kansion avulla menetelmää ja työpajan materiaalia voi käyttää uudestaan.
Prosessin jälkeen työyhteisössä nousi esiin, että sitoutuminen yhteisiin sovittuihin asioihin oli riittämätöntä ja työpajatyöskentely ei siihen tarpeeseen vastannut riittävästi. Työyhteisö alkoi prosessoimaan tätä asiaa syvemmin ja luomaan myös jatkossa omaa tulevaisuuttaan. Sosiaalipedagoginen ajattelutapa siis siirtyi yksikköön. Johtaja otti tästä vastuuta ja alkoi kehittämään jatkotoimia henkilöstön työhyvinvoinnin eteen.
security and overall health and well-being of the employees. The responsibility of maintaining occupational well-being concerns both the employees and the employer. Hence, cooperation within the work community is crucial. This thesis examines the occupational well-being of the staff in early childhood education, and it is carried out as through practical personnel-oriented process work. A city of Kouvola early childhood education unit, Koulurinne nursery school, acts as a partner in this development process. The unit comprises two groups of kindergartens, two teachers, three childcare workers and a manager.
The aim of the thesis was to root the social pedagogical thinking in the work community of early childhood education. It was also examined whether occupational well-being is increased after applying this approach and whether this way of thinking is applicable in early childhood care. A future workshop, a method of sociocultural inspiration, was used in this examination. During the workshops the employees were encouraged to discover and disclose the issues that impede well-being at work. After that the personnel cooperated to find possible solutions and practiced to tackling the problems that had emerged. Altogether six about 10 minutes workshops were carried out in connection with the nursery school within weekly meetings in 2020; the first three during the spring and the other three in the autumn. Afterwards, the work community received a folder containing at workshop report and instructions for later use.
Finally, the employees were asked to fill out an evaluation questionnaire in October. It was found out that sociocultural inspiration can support more than improve the occupational well-being, though the results are not always immediate. All in all, the future workshop was found to be suitable in an early childhood education environment and it is a powerful tool in influencing. Moreover, the documentation of the workshop enables later use of the material.
After completing the workshop, it was found out that the overall commitment to mutual concerns was insufficient among the personnel of Koulurinne nursery school. This realization helps the work community to start processing the issues more deeply and to envisage a brighter future. The manager of the unit continues working with the matters that emerged during the process and developing new ways to support the work community and increase occupational well-being.