(O)Etiskt? Verktyg för polisbefäl till utökad etisk medvetenhet och kompetens i personalledningsfrågor
Öblom, Jonna (2020)
Öblom, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724656
Tiivistelmä
Forskning har visat på att en förman i sin roll som ledare har en stor inverkan på hur väl etiken är förankrad där hen arbetar. Enligt en granskning gjord av Europarådets organ Group of States Against Corruption år 2017, finns det ett behov att utbilda polisbefälet mer inom etik och ledningsetik. Syftet med detta arbete är att reda ut organisatoriska faktorer och personliga motiv som påverkar etiken i personalledningsärenden, samt vilka faktorer som påverkar det etiska resonemanget bakom. På basis av utredningen är syftet att presentera lämpliga verktyg för polisbefäl för att utöka den etiska medvetenheten och kompetensen.
Denna kvalitativa studie har utförts genom litteraturstudier och forskningsintervjuer, vilka genomfördes som halvstrukturerade samtal. Intervjuobjekten var personer som jobbar som befäl med personalledningsansvar inom tre olika polisinrättningar i Finland. På intervjuresultaten gjordes en innehållsanalys i förhållande till teorin, som utgjordes av vetenskaplig forskning inom normativ etik och ledningsetik. Tolkningssättet i analysen är hermeneutiskt. På basis av intervju- och analysresultaten presenterades lämpliga modeller för den etiska kompetensutvecklingen för befäl.
Resultatet av undersökningen visar att organisatoriska faktorer som grupptryck, förvaltningsmonetära intressen och stress påverkar de etiska frågor som ett befäl kan behöva ta ställning till i personalärenden. Personliga motiv som påverkar de etiska frågorna var enligt undersökningen (konflikt)rädsla, personliga intressen och den egna respekten för jämlikhet som värde. Resultatet är inte uttömmande och hade inte för avsikt att vara det, men det ger en grund för att presentera vissa verktyg som befälet kan använda sig av för att öka sin etiska kompetens. De föreslagna verktygen är bl.a. olika analysmodeller att tillämpas på det etiska dilemmat, metoder för bemötande av underordnade och skapandet av en egen etisk grund.
Denna kvalitativa studie har utförts genom litteraturstudier och forskningsintervjuer, vilka genomfördes som halvstrukturerade samtal. Intervjuobjekten var personer som jobbar som befäl med personalledningsansvar inom tre olika polisinrättningar i Finland. På intervjuresultaten gjordes en innehållsanalys i förhållande till teorin, som utgjordes av vetenskaplig forskning inom normativ etik och ledningsetik. Tolkningssättet i analysen är hermeneutiskt. På basis av intervju- och analysresultaten presenterades lämpliga modeller för den etiska kompetensutvecklingen för befäl.
Resultatet av undersökningen visar att organisatoriska faktorer som grupptryck, förvaltningsmonetära intressen och stress påverkar de etiska frågor som ett befäl kan behöva ta ställning till i personalärenden. Personliga motiv som påverkar de etiska frågorna var enligt undersökningen (konflikt)rädsla, personliga intressen och den egna respekten för jämlikhet som värde. Resultatet är inte uttömmande och hade inte för avsikt att vara det, men det ger en grund för att presentera vissa verktyg som befälet kan använda sig av för att öka sin etiska kompetens. De föreslagna verktygen är bl.a. olika analysmodeller att tillämpas på det etiska dilemmat, metoder för bemötande av underordnade och skapandet av en egen etisk grund.