Koskettelukirja kehitysvammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisessa : Koskettelukirja iltapäivätoimintaan
Jumisko, Kreetta; Mikkonen, Elina; Vilppola, Marjo (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jumisko, Kreetta
Mikkonen, Elina
Vilppola, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624582
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä valmistettiin koskettelukirja kehitysvammaisille lapsille Oulun seudulla sijaitsevaan erityisryhmien iltapäivätoimintaan. Ryhmiin lainataan koskettelukirjoja Celialta ja ne ovat lapsille mieluisia. Omia koskettelukirjoja heillä ei ole, joten oman kirjan saami-nen ryhmään oli mieluista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko koskettelukirjan avulla tukea kehitysvammais-ten lasten ja heidän kanssaan työskentelevien aikuisten välistä vuorovaikutusta ja tukea lasten osallisuutta ja mahdollisuuksia osallistumiseen iltapäivätoiminnassa.
Kirja oli iltapäivätoiminnassa käytössä kaksi viikkoa, jonka jälkeen kirjaa käyttäneet ohjaajat vas-tasivat kirjan mukana toimitettuihin kyselylomakkeisiin. Kysymykset koskivat vuorovaikutuksen laatua ja osallisuuden toteutumista kirjan lukuhetkellä. Pyysimme myös palautetta kirjasta. Vas-tausten perusteella koskettelukirja tuki lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta sekä osallisuut-ta. Lapset olivat kiinnostuneita kirjasta eikä kukaan kieltäytynyt kirjan lukemisesta. Suurin osa lapsista jaksoi kuunnella kirjan lukemista ja halusi kosketella kirjan sivuja. Kirjaan oltiin tyytyväi-siä.
Opinnäytetyössä teoreettisena viitekehyksenä käsitellään kehitysvammaisuutta lapsella, aistien kehityksen tukemista koskettelukirjan avulla ja kehitysvammaista lasta iltapäivätoiminnassa sekä vuorovaikutusta ja osallisuutta. Lisäksi kuvataan koskettelukirjan valmistamisen vaiheet suunnit-telusta toteutukseen, sen käyttö asiakasryhmässä sekä kyselyn tulokset ja johtopäätökset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko koskettelukirjan avulla tukea kehitysvammais-ten lasten ja heidän kanssaan työskentelevien aikuisten välistä vuorovaikutusta ja tukea lasten osallisuutta ja mahdollisuuksia osallistumiseen iltapäivätoiminnassa.
Kirja oli iltapäivätoiminnassa käytössä kaksi viikkoa, jonka jälkeen kirjaa käyttäneet ohjaajat vas-tasivat kirjan mukana toimitettuihin kyselylomakkeisiin. Kysymykset koskivat vuorovaikutuksen laatua ja osallisuuden toteutumista kirjan lukuhetkellä. Pyysimme myös palautetta kirjasta. Vas-tausten perusteella koskettelukirja tuki lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta sekä osallisuut-ta. Lapset olivat kiinnostuneita kirjasta eikä kukaan kieltäytynyt kirjan lukemisesta. Suurin osa lapsista jaksoi kuunnella kirjan lukemista ja halusi kosketella kirjan sivuja. Kirjaan oltiin tyytyväi-siä.
Opinnäytetyössä teoreettisena viitekehyksenä käsitellään kehitysvammaisuutta lapsella, aistien kehityksen tukemista koskettelukirjan avulla ja kehitysvammaista lasta iltapäivätoiminnassa sekä vuorovaikutusta ja osallisuutta. Lisäksi kuvataan koskettelukirjan valmistamisen vaiheet suunnit-telusta toteutukseen, sen käyttö asiakasryhmässä sekä kyselyn tulokset ja johtopäätökset.