Mindfulness varhaiskasvatuksessa : Kokemuksia menetelmästä ja sen vaikutuksista lasten itsesäätelytaitoihin
Kharitonova, Daria (2020)
Kharitonova, Daria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424041
Tiivistelmä
Mindfulness eli tietoinen läsnäolo tarkoittaa olemista tässä hetkessä hyväksyen kaikki nykyhetken tuomat kokemukset. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 4–5-vuotiaiden lasten ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia mindfulness-menetelmän käytöstä ja menetelmän vaikutuksista lasten itsesäätelytaitoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda lasten kokemuksia mindfulness-menetelmästä näkyviin, jolloin toimeksiantaja voi harkita mindfulness-menetelmän käyttöönottoa päiväkotiinsa lasten kokemusten luonteen mukaan.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Minkälaisia kokemuksia lapsilla ja varhaiskasvatuksen opettajilla syntyy mindfulness-menetelmän käytöstä?
2. Mitä hyötyjä mindfulnessista voi olla lasten itsesäätelytaitoihin?
Tutkimusta toteutettiin laadullista tutkimusotetta ja toiminnallisen tutkimuksen piirteitä hyödyntäen. Tutkimuksessa harjoiteltiin mindfulnessia lasten kanssa, ja varhaiskasvatuksen opettajat olivat harjoituksissa mukana. Tutkimusaineistoa kerättiin kysymällä lasten kokemuksia harjoitusten jälkeen sekä toteuttamalla teemahaastatteluja lapsille ja varhaiskasvatuksen opettajille toiminnallisen osuuden jälkeen. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa nousivat esille lasten ja varhaiskasvatuksen opettajien myönteiset kokemukset mindfulness-menetelmän käytöstä. Menetelmän käyttöä pidettiin sopivana ja tarvittavana varhaiskasvatuksessa. Mindfulnessin koettiin myös tukevan lasten itsesäätelytaitoja. Menetelmän koettiin kehittävän lasten tarkkaavuuden taitoja sekä auttavan lapsia pysähtymään, rauhoittumaan ja ajattelemaan omaa toimintaansa.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Minkälaisia kokemuksia lapsilla ja varhaiskasvatuksen opettajilla syntyy mindfulness-menetelmän käytöstä?
2. Mitä hyötyjä mindfulnessista voi olla lasten itsesäätelytaitoihin?
Tutkimusta toteutettiin laadullista tutkimusotetta ja toiminnallisen tutkimuksen piirteitä hyödyntäen. Tutkimuksessa harjoiteltiin mindfulnessia lasten kanssa, ja varhaiskasvatuksen opettajat olivat harjoituksissa mukana. Tutkimusaineistoa kerättiin kysymällä lasten kokemuksia harjoitusten jälkeen sekä toteuttamalla teemahaastatteluja lapsille ja varhaiskasvatuksen opettajille toiminnallisen osuuden jälkeen. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa nousivat esille lasten ja varhaiskasvatuksen opettajien myönteiset kokemukset mindfulness-menetelmän käytöstä. Menetelmän käyttöä pidettiin sopivana ja tarvittavana varhaiskasvatuksessa. Mindfulnessin koettiin myös tukevan lasten itsesäätelytaitoja. Menetelmän koettiin kehittävän lasten tarkkaavuuden taitoja sekä auttavan lapsia pysähtymään, rauhoittumaan ja ajattelemaan omaa toimintaansa.