Päiväkodin johtajan merkitys henkilökunnan työhyvinvointiin, henkilökunnan näkökulmasta
Hänninen, Mirella (2020)
Hänninen, Mirella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ajankohtaista tietoa kahden helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön henkilökunnan tämänhetkisestä työhyvinvoinnista, johtajan merkityksestä työhyvinvointiin sekä mitä johtaja voisi tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi työpaikalla.
Kartoitin henkilökunnan työhyvinvointia ja suhdetta johtajaan monivalintakysymyslomakkeella ja neljällä avoimella kysymyksellä. Toteutin tämän kyselyn viemällä kahteen helsinkiläiseen varhaiskasvatusyksikköön vastauslomakkeet, tiedotteen tutkimuksesta sekä vastauslaatikon. Aikaa vastaamiselle heillä oli kaksi viikkoa, jonka jälkeen hain vastauslaatikon pois ja analysoin ne.
Kuvaan opinnäytetyössäni varhaiskasvatuksen tehtävää, varhaiskasvatuksen johtajan työtä ja työhyvinvointia. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan varhaiskasvattajien ajatuksia siitä, kuinka johtaja voisi parantaa työhyvinvointia työpaikalla.
Tutkimustulokset antoivat ymmärtää, että johtajaan ja hänen tapaansa johtaa oltiin hyvin tyytyväisiä. Omaan työhön ja työyhteisöön vastaajat olivat myös tyytyväisiä. Henkilökunnan oma työhyvinvointi puolestaan koettiin olevan hieman huonommassa kunnossa, sillä moni vastaajista koki stressiä ja väsymystä työssään. Tutkimus antaa työyhteisölle tietoa heidän työhyvinvointinsa tilasta ja johtajalle esimerkkejä siitä, mitä hän voisi työpaikalla tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Kartoitin henkilökunnan työhyvinvointia ja suhdetta johtajaan monivalintakysymyslomakkeella ja neljällä avoimella kysymyksellä. Toteutin tämän kyselyn viemällä kahteen helsinkiläiseen varhaiskasvatusyksikköön vastauslomakkeet, tiedotteen tutkimuksesta sekä vastauslaatikon. Aikaa vastaamiselle heillä oli kaksi viikkoa, jonka jälkeen hain vastauslaatikon pois ja analysoin ne.
Kuvaan opinnäytetyössäni varhaiskasvatuksen tehtävää, varhaiskasvatuksen johtajan työtä ja työhyvinvointia. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan varhaiskasvattajien ajatuksia siitä, kuinka johtaja voisi parantaa työhyvinvointia työpaikalla.
Tutkimustulokset antoivat ymmärtää, että johtajaan ja hänen tapaansa johtaa oltiin hyvin tyytyväisiä. Omaan työhön ja työyhteisöön vastaajat olivat myös tyytyväisiä. Henkilökunnan oma työhyvinvointi puolestaan koettiin olevan hieman huonommassa kunnossa, sillä moni vastaajista koki stressiä ja väsymystä työssään. Tutkimus antaa työyhteisölle tietoa heidän työhyvinvointinsa tilasta ja johtajalle esimerkkejä siitä, mitä hän voisi työpaikalla tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi.