Fysioterapeuttina kouluympäristössä: Koulufysioterapiamalli Seinäjoen peruskouluille
Ruuti, Hanna; Suomela, Meri-Tuuli (2020)
Ruuti, Hanna
Suomela, Meri-Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323814
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkumattomuus on maailmanlaajuisesti huolestuttava ilmiö. Ylipaino sekä tuki- ja liikuntaelinongelmat johtuvat osittain lasten- ja nuorten passiivisesta, paljon istumista sisältävästä elämäntyylistä. Liikkumattomuus heikentää lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä, mutta myös psyykkisen toimintakyvyn osalta ahdistuneisuus on lisääntynyt huomattavasti nuorilla tytöillä.
Opinnäytetyössä käsittelemme lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuutta, toimintakykyä sekä tuki- ja liikuntaelinongelmia, joiden avulla perustelemme, miksi fysioterapeutteja tarvitaan kouluterveydenhuollon moniammatilliseen työryhmään. Fysioterapeuttien ydinosaamiseen sisältyy ohjaus- ja neuvontaosaaminen, tutkimis- ja arviointiosaaminen ja terapiaosaaminen. Fysioterapeuteilla on tietotaitoa havainnoida ja arvioida lasten liikkumisen laatua sekä ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinongelmia. Suomen laki antaa fysioterapeuteille edellytykset toimia peruskouluympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa, minkälaisissa työtehtävissä fysioterapeutit voisivat työskennellä peruskouluympäristössä sekä yhtenäistää fysioterapeuttiopiskelijoiden työharjoitteluun liittyviä käytänteitä ja nostaa esiin opiskelijoiden osaamisalueita. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli fysioterapeutin työnkuvasta ja fysioterapeuttiopiskelijoiden työharjoittelun työnkuvasta Seinäjoen alueen peruskouluilla.
Koulufysioterapiamalli lähetettiin kahdelle Seinäjoen alueen peruskoulun opettajalle arvioitavaksi. Opettajilta saadun positiivisen ja rakentavan palautteen perusteella muokkasimme toimintamallia nykyiseen muotoonsa. COVID-19 pandemian takia toimintamalli jäi teoreettiseksi emmekä saaneet vietyä sitä käytäntöön. Koulufysioterapiamalli on saatavilla opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyössä käsittelemme lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuutta, toimintakykyä sekä tuki- ja liikuntaelinongelmia, joiden avulla perustelemme, miksi fysioterapeutteja tarvitaan kouluterveydenhuollon moniammatilliseen työryhmään. Fysioterapeuttien ydinosaamiseen sisältyy ohjaus- ja neuvontaosaaminen, tutkimis- ja arviointiosaaminen ja terapiaosaaminen. Fysioterapeuteilla on tietotaitoa havainnoida ja arvioida lasten liikkumisen laatua sekä ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinongelmia. Suomen laki antaa fysioterapeuteille edellytykset toimia peruskouluympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa, minkälaisissa työtehtävissä fysioterapeutit voisivat työskennellä peruskouluympäristössä sekä yhtenäistää fysioterapeuttiopiskelijoiden työharjoitteluun liittyviä käytänteitä ja nostaa esiin opiskelijoiden osaamisalueita. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli fysioterapeutin työnkuvasta ja fysioterapeuttiopiskelijoiden työharjoittelun työnkuvasta Seinäjoen alueen peruskouluilla.
Koulufysioterapiamalli lähetettiin kahdelle Seinäjoen alueen peruskoulun opettajalle arvioitavaksi. Opettajilta saadun positiivisen ja rakentavan palautteen perusteella muokkasimme toimintamallia nykyiseen muotoonsa. COVID-19 pandemian takia toimintamalli jäi teoreettiseksi emmekä saaneet vietyä sitä käytäntöön. Koulufysioterapiamalli on saatavilla opinnäytetyön liitteenä.