Jalkapallo e-pelaavan nuoren hyvinvoinnin tukena
Saarinen, Ville (2020)
Saarinen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023520
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin, koska e-pelaavien nuorten hyvinvointi huolestuttaa. Selvitys tilattiin, koska digitaaliseen pelaamiseen liitetään ajatus terveellisen elämänhallinnan puuttumisesta. Tutkimus tehtiin, koska e-urheilu on Suomessa suosittua ja se onkin nuorten miesten keskuudessa toiseksi suosituin urheilulaji. Työssä selvitettiin jalkapallovalmentajien valmiuksia tukea e-pelaavien nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu fyysisestä, henkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista.
Aineistoa kerättiin haastattelemalla jalkapallo -ja e-urheiluvalmentajia sekä havainnoimalla jalkapalloharjoituksia. Aineisto kerättiin strukturoituna sähköpostihaastatteluna. Haastatteluissa haastateltiin neljää jalkapallovalmentajaa ja kahta e-urheiluvalmentajaa. Tutkimuksessa havainnointiin kolmea jalkapalloharjoitusta ja havainnoinneissa keskityttiin palautteen antoon.
Aineistosta nousee esille fyysisen, henkisen ja sosiaalisen puolen merkitys jalkapallossa. Tulokset osoittavat, että jalkapallon harrastaminen voi olla tärkeä oheislaji e-pelaavan nuoren hyvinvointia ajatellen.
Aineistoa kerättiin haastattelemalla jalkapallo -ja e-urheiluvalmentajia sekä havainnoimalla jalkapalloharjoituksia. Aineisto kerättiin strukturoituna sähköpostihaastatteluna. Haastatteluissa haastateltiin neljää jalkapallovalmentajaa ja kahta e-urheiluvalmentajaa. Tutkimuksessa havainnointiin kolmea jalkapalloharjoitusta ja havainnoinneissa keskityttiin palautteen antoon.
Aineistosta nousee esille fyysisen, henkisen ja sosiaalisen puolen merkitys jalkapallossa. Tulokset osoittavat, että jalkapallon harrastaminen voi olla tärkeä oheislaji e-pelaavan nuoren hyvinvointia ajatellen.