Oppitunti seksuaaliterveydestä laihialaisille kahdeksasluokkalaisille
Takalo, Noona; Kalliokoski, Hilda (2020)
Takalo, Noona
Kalliokoski, Hilda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää kaikille Laihian yläasteen kahdeksasluokkalaisille oppitunti seksuaaliterveydestä. Tarkoituksena oli tuoda nuorille ajankohtaista, helposti ymmärrettävää tietoa seksuaaliterveyteen liittyen ja tukea näin myös seksuaalikasvatusta. Tavoitteena oli tuoda tietoa seurustelusta sekä ennaltaehkäistä nuorten sukupuolitautitartuntoja ja rohkaista kohti turvallista seksuaalikäyttäytymistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Laihian yläasteella 19. marraskuuta 2019. Oppitunteja pidettiin saman päivän aikana kuusi, ja oppilaita oli kuuntelemassa yhteensä 88 kappaletta. Opinnäytetyön tekijät luennoivat yleisimpiin sukupuolitauteihin ja nuorten seurusteluun liittyvistä asioista sekä antoivat tietoa luotettavista tietolähteistä. Oppitunnin lopuksi näytettiin oppilaille video kondomin oikeasta asetuksesta sekä pidettiin Kahoot-kysely opituista asioista.
Oppitunnit sujuivat onnistuneesti ja opinnäytetyön tekijät kokivat saavuttaneensa tavoitteensa, eli saivat tuotua nuorille tietoa seksuaaliterveydestä hyvässä ilmapiirissä.
Palautekyselyllä oli tarkoitus kartoittaa oppitunnin merkityksellisyyttä ja selkeyttä
oppilaiden mielestä. Suurin osa oppilaista oli palautekyselyn tulosten mukaan sitä mieltä, että oppi tunnilla jotain uutta, tulee tarvitsemaan tietoa tulevaisuudessa ja että oppitunnin asiat oli tarpeeksi selkeästi esitetty.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Laihian yläasteella 19. marraskuuta 2019. Oppitunteja pidettiin saman päivän aikana kuusi, ja oppilaita oli kuuntelemassa yhteensä 88 kappaletta. Opinnäytetyön tekijät luennoivat yleisimpiin sukupuolitauteihin ja nuorten seurusteluun liittyvistä asioista sekä antoivat tietoa luotettavista tietolähteistä. Oppitunnin lopuksi näytettiin oppilaille video kondomin oikeasta asetuksesta sekä pidettiin Kahoot-kysely opituista asioista.
Oppitunnit sujuivat onnistuneesti ja opinnäytetyön tekijät kokivat saavuttaneensa tavoitteensa, eli saivat tuotua nuorille tietoa seksuaaliterveydestä hyvässä ilmapiirissä.
Palautekyselyllä oli tarkoitus kartoittaa oppitunnin merkityksellisyyttä ja selkeyttä
oppilaiden mielestä. Suurin osa oppilaista oli palautekyselyn tulosten mukaan sitä mieltä, että oppi tunnilla jotain uutta, tulee tarvitsemaan tietoa tulevaisuudessa ja että oppitunnin asiat oli tarpeeksi selkeästi esitetty.