“Ja niinkun mä oon monesti ihan miettinyt sitä, että mihin sitä olis joutunuk-kaan, jos ei niinku tätä palvelua olis ollu.” VANHEMPIEN KOKEMUKSIA JOENSUUN VARHAISKASVATUKSEN PERHEOHJAUKSESTA
Peltonen, Heli (2020)
Peltonen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222739
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen perheohjaus on Joensuun kaupungin tarjoamaa maksutonta ja ennaltaehkäisevää matalan kynnyksen lapsiperhepalvelua. Perheohjaus toimii osana varhaiskasvatuksen palveluita. Palvelu on tarkoitettu jokaiselle Joensuun seudun varhaiskasvatuksen ja esikoulun matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää tukea tarvitsevalle asiakasperheelle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teemahaastattelua käyttäen asiakasperheiden kokemuksia saamastaan palvelusta, sen merkityksellisyydestä sekä palveluun liittyvästä kynnyksestä. Lisäksi toin esiin vanhempien kehitysideoita palvelulle.
Työni tavoitteena oli tuottaa perheohjauksen käyttöön ajankohtaista materiaalia, jonka avulla he voivat arvioida tekemäänsä työtä ja kehittää palveluitaan vastaamaan vielä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyöstäni nousevia tutkimustuloksia voidaan käyttää myös palvelun tarjoamisen jatkosta päätettäessä.
Tutkimustuloksistani ilmenee, että kaikki yhdeksän haastateltua vanhempaa olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kaikki kokivat, että palvelu vastasi juuri heidän perheensä tarpeita. Erityisesti haastatellut kehuivat palvelun ja työntekijöiden joustavuutta ja sitä, että palvelu suunnitellaan vastaamaan jokaisen asiakkaan ja hänen perheensä tarpeita. Lisäksi haastateltavat korostivat työntekijöiden pysyvyyden merkitystä. Merkityksellistä pysyvyys on erityisesti luottamussuhteen syntymisen, palveluun hakeutumisen ja uudelleen yhteydenottamisen kannalta. Kehittämisen paikkoja ilmeni eniten tiedottamiseen liittyvissä seikoissa. Haastateltavat toivoivat, että palvelusta olisi löydettävissä enemmän tietoa internetistä. Lisäksi moni toivoi selkeytystä tilanteisiin, joissa perheohjaukseen voi ottaa yhteyttä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teemahaastattelua käyttäen asiakasperheiden kokemuksia saamastaan palvelusta, sen merkityksellisyydestä sekä palveluun liittyvästä kynnyksestä. Lisäksi toin esiin vanhempien kehitysideoita palvelulle.
Työni tavoitteena oli tuottaa perheohjauksen käyttöön ajankohtaista materiaalia, jonka avulla he voivat arvioida tekemäänsä työtä ja kehittää palveluitaan vastaamaan vielä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyöstäni nousevia tutkimustuloksia voidaan käyttää myös palvelun tarjoamisen jatkosta päätettäessä.
Tutkimustuloksistani ilmenee, että kaikki yhdeksän haastateltua vanhempaa olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kaikki kokivat, että palvelu vastasi juuri heidän perheensä tarpeita. Erityisesti haastatellut kehuivat palvelun ja työntekijöiden joustavuutta ja sitä, että palvelu suunnitellaan vastaamaan jokaisen asiakkaan ja hänen perheensä tarpeita. Lisäksi haastateltavat korostivat työntekijöiden pysyvyyden merkitystä. Merkityksellistä pysyvyys on erityisesti luottamussuhteen syntymisen, palveluun hakeutumisen ja uudelleen yhteydenottamisen kannalta. Kehittämisen paikkoja ilmeni eniten tiedottamiseen liittyvissä seikoissa. Haastateltavat toivoivat, että palvelusta olisi löydettävissä enemmän tietoa internetistä. Lisäksi moni toivoi selkeytystä tilanteisiin, joissa perheohjaukseen voi ottaa yhteyttä.