Instagram-tarinat aikakauslehden markkinoinnissa
Surakka, Nena (2020)
Surakka, Nena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajana toimivan A-lehtiin kuuluvan Kauneus ja Terveys -lehden Instagram-tilin toimintaa ja tuottaa tilille nykyisiä seuraajia palvelevaa ja uusia seuraajia houkuttelevaa sisältöä. Sisältö haluttiin toteuttaa videomuotoisena Instagram-tilin tarinoissa, ja sillä toivottiin olevan seuraajamäärää kasvattavia ja sitoutumista lisääviä vaikutuksia. Tietoperustana käytettiin teoriaa brändiviestinnästä, digitaalisesta markkinoinnista erityisesti sosiaalisessa mediassa sekä videoiden käytöstä markkinoinnissa.
Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin viisi ohjevideota, jotka julkaistiin Kauneus ja Terveys -lehden Instagram-tilin tarinoissa. Ohjevideot käsittelivät kynsien koristelua, joka katsottiin ajankohtaiseksi aiheeksi lehdessä aikaisemmin julkaistun sisällön perusteella. Videot suunniteltiin ja toteutettiin teoriatiedon pohjalta siten, että ne sopivat Instagram-kuvapalveluun ja mukailivat Kauneus ja Terveys -lehden brändiä. Tuloksissa arvioitiin tarinoiden tavoittamia tilejä, katselukertoja, tarinoissa suoritettuja toimintoja ja seuraajamäärän kasvua. Tarinoiden tavoittamien tilien määrä ei kasvanut verrattuna tilillä aikaisemmin julkaistuihin tarinoihin, mutta katselukertoja kertyi suhteessa yksittäisiin katselijoihin enemmän kuin aikaisemmin. Tarinoiden analytiikasta selvisi, että erityisesti monimutkaisemmat ohjevideot kiinnostavat tilin seuraajia. Tätä tietoa voidaan hyödyntää tilin tulevissa julkaisuissa. Lisäksi Instagram-tilin seuraajamäärä kasvoi huomattavasti tarinoiden julkaisuaikana, mutta tilastoon vaikutti myös toinen tilillä käynnistetty markkinointikampanja samalla aikavälillä.
Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin viisi ohjevideota, jotka julkaistiin Kauneus ja Terveys -lehden Instagram-tilin tarinoissa. Ohjevideot käsittelivät kynsien koristelua, joka katsottiin ajankohtaiseksi aiheeksi lehdessä aikaisemmin julkaistun sisällön perusteella. Videot suunniteltiin ja toteutettiin teoriatiedon pohjalta siten, että ne sopivat Instagram-kuvapalveluun ja mukailivat Kauneus ja Terveys -lehden brändiä. Tuloksissa arvioitiin tarinoiden tavoittamia tilejä, katselukertoja, tarinoissa suoritettuja toimintoja ja seuraajamäärän kasvua. Tarinoiden tavoittamien tilien määrä ei kasvanut verrattuna tilillä aikaisemmin julkaistuihin tarinoihin, mutta katselukertoja kertyi suhteessa yksittäisiin katselijoihin enemmän kuin aikaisemmin. Tarinoiden analytiikasta selvisi, että erityisesti monimutkaisemmat ohjevideot kiinnostavat tilin seuraajia. Tätä tietoa voidaan hyödyntää tilin tulevissa julkaisuissa. Lisäksi Instagram-tilin seuraajamäärä kasvoi huomattavasti tarinoiden julkaisuaikana, mutta tilastoon vaikutti myös toinen tilillä käynnistetty markkinointikampanja samalla aikavälillä.