Ohjelmapalveluiden hinnoittelu Lapissa
Haavikko, Sari (2011)
Haavikko, Sari
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Lapissa ohjelmapalveluja hinnoitellaan, miten niiden kannattavuutta seurataan ja mitä negatiivisia vaikutuksia hinnoittelulla voi olla yhteistyölle matkailualalla. Tarkoituksena on myös selvittää, onko havaittavissa jotain muutoksia jakelukanavissa tai asiakkaiden ostokäyttäytymisessä nyt tai tulevaisuudessa, jotka vaikuttaisivat hinnoitteluun. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Matkailun Integroitu Tuotekehitys – hanke, jonka julkaisemassa Matkailun Tuotekehittäjän Käsikirjassa hinnoittelu ja kannattavuus nähdään yhtenä elementtinä tuotekehitystä tehtäessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on jatkaa hinnoittelun ja kannattavuuden tietopohjaa yrittäjien talousosaamisen avuksi.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään matkailutuotteen ja ohjelmapalvelujen piirteitä, verkostoitumisen tärkeyttä ja millaisia jakelukanavia niillä on käytössään. Kannattavuuden ja hinnoittelukäytäntöjen yhteydessä käsitellään, miten juuri matkailutuotteita ja ohjelmapalveluja voi hinnoitella, jotta ne palvelisivat kannattavuutta sekä koko alan verkostoa jakelukanavineen. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keräsin haastattelemalla kuutta lappilaista ohjelmapalveluyritystä kesän 2011 aikana. Haastateltuihin yrityksiin kuului sekä pienyrittäjiä että DMC – yrityksiä, joiden ohjelmapalvelutuotteet edustavat perinteisiä talvisafareita sekä muita ohjelmapalveluja.
Tutkimuksen tuloksena puolet yrityksistä koki, että heidän pitäisi paneutua enemmän taloudellisiin asioihin liiketoiminnassaan. Hinnoittelussa kustannusten ja riittävän katteen huomioimisessa esiintyikin joillakin yrittäjillä ongelmia, jotka vaikuttavat ainakin tuotekohtaiseen kannattavuuteen. Jakeluketjun tuottama arvo ymmärrettiin, koska sen kautta kulkeva asiakasvirta tuo suurimman osan liikevaihdosta. Kaikki mahdolliset yhteistyökumppanit eivät tosin ymmärrä jakeluketjun vaatimaa myyntipalkkiota, mikä luonnollisesti estää ainakin välitystoiminnan. Suora kuluttajamyynti on yrityksissä kasvanut ja uskotaan kasvavan edelleen, mutta sen kautta tulevaa parempaa tuottoa ei vielä seurata eikä juurikaan huomioida talouden suunnittelussa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään matkailutuotteen ja ohjelmapalvelujen piirteitä, verkostoitumisen tärkeyttä ja millaisia jakelukanavia niillä on käytössään. Kannattavuuden ja hinnoittelukäytäntöjen yhteydessä käsitellään, miten juuri matkailutuotteita ja ohjelmapalveluja voi hinnoitella, jotta ne palvelisivat kannattavuutta sekä koko alan verkostoa jakelukanavineen. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keräsin haastattelemalla kuutta lappilaista ohjelmapalveluyritystä kesän 2011 aikana. Haastateltuihin yrityksiin kuului sekä pienyrittäjiä että DMC – yrityksiä, joiden ohjelmapalvelutuotteet edustavat perinteisiä talvisafareita sekä muita ohjelmapalveluja.
Tutkimuksen tuloksena puolet yrityksistä koki, että heidän pitäisi paneutua enemmän taloudellisiin asioihin liiketoiminnassaan. Hinnoittelussa kustannusten ja riittävän katteen huomioimisessa esiintyikin joillakin yrittäjillä ongelmia, jotka vaikuttavat ainakin tuotekohtaiseen kannattavuuteen. Jakeluketjun tuottama arvo ymmärrettiin, koska sen kautta kulkeva asiakasvirta tuo suurimman osan liikevaihdosta. Kaikki mahdolliset yhteistyökumppanit eivät tosin ymmärrä jakeluketjun vaatimaa myyntipalkkiota, mikä luonnollisesti estää ainakin välitystoiminnan. Suora kuluttajamyynti on yrityksissä kasvanut ja uskotaan kasvavan edelleen, mutta sen kautta tulevaa parempaa tuottoa ei vielä seurata eikä juurikaan huomioida talouden suunnittelussa.