Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus sen suunnitteluun: Toimintamalli varhaiskasvatukseen
Remes, Saija (2020)
Remes, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110722361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110722361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on lasten fyysisen aktiivisuuden lisääminen varhaiskasvatuksen arjessa osallisuuden avulla. Tutkimukset osoittavat lasten fyysisen aktiivisuuden vähentyneen, joka voi johtaa terveydellisiin ongelmiin, mutta myös kognitiivisen oppimisen vaikeuksiin. Varhaiskasvatusta ohjaavassa lainsäädännössä lasten osallisuus nostetaan esille vahvasti. Osallisuus nähdään jokaisen lapsen oikeutena tulla kuulluksi sekä vaikutusmahdollisuuksina.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millaisen liikunnallisen suunnitelman lapset laativat päiväkodin arkeen? Kuinka suunnitelma toimii? Tutkimuskysymykseen vastatakseni keräsin tutkimusaineistoa päiväkodista. Aineistoni muodostuu neljästä lasten osallisuudessa suunnittelemasta tuokiosta, niiden toteutuksista kirjatuista materiaaleista sekä lasten arvioista toiminnasta. Tämän lisäksi tuokioihin osallistuneet kasvattajat kirjoittuvat kokemuksistaan kirjoitelmat.
Tutkimuksen tuloksena esitän, että lapset liittävät leikkimisen luontaisesti liikkumiseen. Osallisuuden tuominen osaksi fyysisen aktiivisuuden lisäämistä, johti minut käyttämään toiminnan pohjana osallistavan vuorovaikutuksen mallia, jossa suunnittelu, toteutus ja arviointi seuraavat toisiaan.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millaisen liikunnallisen suunnitelman lapset laativat päiväkodin arkeen? Kuinka suunnitelma toimii? Tutkimuskysymykseen vastatakseni keräsin tutkimusaineistoa päiväkodista. Aineistoni muodostuu neljästä lasten osallisuudessa suunnittelemasta tuokiosta, niiden toteutuksista kirjatuista materiaaleista sekä lasten arvioista toiminnasta. Tämän lisäksi tuokioihin osallistuneet kasvattajat kirjoittuvat kokemuksistaan kirjoitelmat.
Tutkimuksen tuloksena esitän, että lapset liittävät leikkimisen luontaisesti liikkumiseen. Osallisuuden tuominen osaksi fyysisen aktiivisuuden lisäämistä, johti minut käyttämään toiminnan pohjana osallistavan vuorovaikutuksen mallia, jossa suunnittelu, toteutus ja arviointi seuraavat toisiaan.