Lukioikäisten tiedontaso ja asenteet rokottamisesta
Rahja, Rosa-Linda; Marjamäki, Riikka (2020)
Rahja, Rosa-Linda
Marjamäki, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522280
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukioikäisten tiedontaso ja asenteet rokottamisesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä tiedontasoon ja asenteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä terveydenhuollon ymmärrystä lukioikäisten rokottamisen tiedontasosta ja asenteista rokottamista kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, täytyisikö lukioikäisten tiedontasoon ja asenteisiin pyrkiä vaikuttamaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita rokottamisesta, kansallisesta rokotusohjelmasta ja rokottamiseen liittyvistä haittavaikutuksista. Lisäksi esitellään aikaisempia tutkimuksia rokottamisen tiedontasosta ja asenteista rokottamista kohtaan. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisältyi yksi laadullinen kysymys. Tutkimusaineisto kerättiin Kalajoen lukiossa marraskuussa 2019. Kyselyyn vastanneita oli 186.
Tutkimuksen lukioikäisten tiedontaso rokottamisesta oli hyvä. Ensimmäisellä ja kolmannella vuosiluokalla olevilla vastaajilla oli parempi tiedontaso kuin toisella vuosiluokalla olevilla. Lähes kaikilla lukioikäisillä oli vähintään melko hyvä asenne rokottamista kohtaan. He pitivät rokottamista hyödyllisenä ja tarpeellisena. Asenteisiin vaikuttivat vahvasti saatu tieto rokottamisesta, vanhempien mielipiteet, terveydenhuollon ammattilaisten luotettavuus sekä pelko rokottamista kohtaan. Lukioikäiset kaipasivat lisää tietoa erityisesti rokotusten haittavaikutuksista. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia tutkimustuloksia rokotuksiin liittyvistä asenteista ja tiedontasosta. The purpose of this bachelor’s thesis was to describe the level of knowledge and attitudes of upper secondary school aged students regarding vaccination and find out the factors that influence their knowledge and attitudes. The goal of this bachelor’s thesis was to increase the awareness of healthcare professionals about the level of knowledge and the attitudes of students regarding vaccination. Also, the need to improve the level of knowledge of students or to have an influence on their attitudes regarding vaccination, was considered.
The theoretical framework was based on the key concepts of vaccination, Finnish national vaccination programme and the adverse effects of vaccinations. In addition, previous research of knowledge and attitudes regarding vaccination are presented. The study was carried out using a quantitative research method, which included a qualitive question. The data was collected using questionnaires in Kalajoki Upper Secondary School in November 2019. The questionnaire was answered by 186 respondents.
The results of the thesis indicated that the level of knowledge of the students regarding vaccination was good. The knowledge of first- and third-year students was better than the knowledge of second-year students. Almost all of the students had at least a fairly good attitude towards vaccination and they found it useful and necessary. The attitudes were strongly influenced by received information of vaccination, the attitudes of the parents, the reliability of healthcare professionals and the fear of vaccination. The students would like to have more information especially about the adverse effects of vaccination. The results of the thesis confirmed previous research results of the level of knowledge and the attitudes regarding vaccination.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita rokottamisesta, kansallisesta rokotusohjelmasta ja rokottamiseen liittyvistä haittavaikutuksista. Lisäksi esitellään aikaisempia tutkimuksia rokottamisen tiedontasosta ja asenteista rokottamista kohtaan. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisältyi yksi laadullinen kysymys. Tutkimusaineisto kerättiin Kalajoen lukiossa marraskuussa 2019. Kyselyyn vastanneita oli 186.
Tutkimuksen lukioikäisten tiedontaso rokottamisesta oli hyvä. Ensimmäisellä ja kolmannella vuosiluokalla olevilla vastaajilla oli parempi tiedontaso kuin toisella vuosiluokalla olevilla. Lähes kaikilla lukioikäisillä oli vähintään melko hyvä asenne rokottamista kohtaan. He pitivät rokottamista hyödyllisenä ja tarpeellisena. Asenteisiin vaikuttivat vahvasti saatu tieto rokottamisesta, vanhempien mielipiteet, terveydenhuollon ammattilaisten luotettavuus sekä pelko rokottamista kohtaan. Lukioikäiset kaipasivat lisää tietoa erityisesti rokotusten haittavaikutuksista. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia tutkimustuloksia rokotuksiin liittyvistä asenteista ja tiedontasosta.
The theoretical framework was based on the key concepts of vaccination, Finnish national vaccination programme and the adverse effects of vaccinations. In addition, previous research of knowledge and attitudes regarding vaccination are presented. The study was carried out using a quantitative research method, which included a qualitive question. The data was collected using questionnaires in Kalajoki Upper Secondary School in November 2019. The questionnaire was answered by 186 respondents.
The results of the thesis indicated that the level of knowledge of the students regarding vaccination was good. The knowledge of first- and third-year students was better than the knowledge of second-year students. Almost all of the students had at least a fairly good attitude towards vaccination and they found it useful and necessary. The attitudes were strongly influenced by received information of vaccination, the attitudes of the parents, the reliability of healthcare professionals and the fear of vaccination. The students would like to have more information especially about the adverse effects of vaccination. The results of the thesis confirmed previous research results of the level of knowledge and the attitudes regarding vaccination.