Övervakning av färdskrivarmanipulationer : finns det vägande skäl för att införa mera övervakning nattetid?
Lindfors, Jonas (2020)
Lindfors, Jonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921815
Tiivistelmä
Transportbranschen i Finland och i hela Europa är hårt pressade ekonomiskt vilket gör att trafikanter på olika sätt försöker hitta lösningar som ger större ekonomisk vinning. Detta gör att en del trafikanter tar i bruk metoder som inte är lagliga. En metod är att manipulera färdskrivare. Bestämmelserna om förarnas kör- och vilotider finns till för att säkra förarnas välmående, göra trafiksäkerheten bättre samt göra konkurrensen mellan olika transportörer rättvis. Dessa bestämmelser begränsar på samma gång hur mycket en förare kan köra, vilket gör att lönsamhet som transportörerna kan få ut av varje lastbilsekipage också begränsas.
I mitt polisarbete har jag kommit i kontakt med manipulationer av färdskrivare, på flera olika sätt. Ett antal gånger har jag under trafikövervakning kunnat konstatera manipulationer av färdskrivare.
Utöver detta har jag en gång varit vittne/sakkunnig i en dödskollision i vilken två långtradare hade frontalkolliderat och den misstänkt skyldige hade manipulerat sin färdskrivare.
Övervakning av tungtrafik utförs relativt lite på natten i Finland. Detta är känt bland last-bilsförare och i samtal med dem har det framkommit att det är just på natten som de flesta större brott inom transportbranschen sker och ett av dem är manipulation av färdskrivare. Jag har i mitt lärdomsprov undersökt om det finns vägande skäl för att införa mera övervakning nattetid. Jag har tagit reda på hur mycket övervakning av tungtrafik som blivit gjort vid olika tidpunkter på dygnet, i Finland 2019. Vidare har jag tagit reda på hur många fall och vid vilka tider på dygnet som manipulation av färdskrivare har konstaterats vid övervakningen i Finland 2019.
Tillsammans med polisinspektör Kari Onninen på Polisstyrelsen har jag planerat en landsomfattande övervakningsvecka av tungtrafik. I denna övervakning har vi uppmanat polisinrättningarna att koncentrera mera övervakning nattetid än normalt. Från resultatet har jag undersökt om ökning av övervakning nattetid hade någon inverkan på påträffade fall av manipulation av färdskrivare.
I mitt polisarbete har jag kommit i kontakt med manipulationer av färdskrivare, på flera olika sätt. Ett antal gånger har jag under trafikövervakning kunnat konstatera manipulationer av färdskrivare.
Utöver detta har jag en gång varit vittne/sakkunnig i en dödskollision i vilken två långtradare hade frontalkolliderat och den misstänkt skyldige hade manipulerat sin färdskrivare.
Övervakning av tungtrafik utförs relativt lite på natten i Finland. Detta är känt bland last-bilsförare och i samtal med dem har det framkommit att det är just på natten som de flesta större brott inom transportbranschen sker och ett av dem är manipulation av färdskrivare. Jag har i mitt lärdomsprov undersökt om det finns vägande skäl för att införa mera övervakning nattetid. Jag har tagit reda på hur mycket övervakning av tungtrafik som blivit gjort vid olika tidpunkter på dygnet, i Finland 2019. Vidare har jag tagit reda på hur många fall och vid vilka tider på dygnet som manipulation av färdskrivare har konstaterats vid övervakningen i Finland 2019.
Tillsammans med polisinspektör Kari Onninen på Polisstyrelsen har jag planerat en landsomfattande övervakningsvecka av tungtrafik. I denna övervakning har vi uppmanat polisinrättningarna att koncentrera mera övervakning nattetid än normalt. Från resultatet har jag undersökt om ökning av övervakning nattetid hade någon inverkan på påträffade fall av manipulation av färdskrivare.