Opetusalan täydennyskoulutuspalvelun taustoitus : Case Aijuu Oy
Levola, Kati (2020)
Levola, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821730
Tiivistelmä
Työ liittyi pienen asiantuntijayrityksen, Aijuu Oy:n, tarpeeseen löytää paikkansa opetusalan täydennyskoulutusmarkkinoilla ja siihen liittyvään palvelukonseptin suunnitteluun. Opinnäytetyössä pyrittiin tekemään yritykselle markkinatilanteen lähtötasokartoitus ja luotiin täydennyskoulutuksen asiakasprofiilit. Työ rajattiin koskemaan peruskoulun ja lukion opettajien ja rehtorien täydennyskoulutuspalveluja, ja erityishuomio kohdistettiin yrityksen ydinosaamisalueeseen, yrittäjyyskasvatukseen. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla opettajien ja rehtorien täydennyskoulutuksiin osallistumista, täydennyskoulutuspalvelujen tarjontaa ja valikoitumista, niiden hankintaprosessia, rahoitusta, asiakkaita, sekä asiakaskokemusta.
Työ on toiminnallinen tapaustutkimus, ja tutkimusote kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin erilaisista dokumenteista, yrittäjyyskasvatusorganisaatioille tehdystä kyselystä, sekä asiakkaille tehdyistä haastatteluista ja sähköpostikirjoitelmista. Kerätyn tiedon, palvelumuotoilun ja tuotteistamisen avulla saatiin tehtyä huolellinen täydennyskoulutuspalvelun taustoitus, sekä luotua asiakasprofiilit ja ohjeet palvelukonseptin suunnitteluun.
Asiakkaiksi tunnistettiin koulutussuunnittelijat, sivistysjohtajat, rehtorit, opettajat, hankekoordinaattorit sekä toiset yrittäjyyskasvatusorganisaatiot. Palvelukonseptin suunnittelun ohjeiksi muodostuivat ”Tarjoa isolle ja liittoudu”, ”Pidä silmät ja korvat auki, ja opi koko ajan itsekin”, ”Näy ja tarjoa paketoitua tietoa” sekä ”Hoida homma wau-tasolle!”.
Työ on toiminnallinen tapaustutkimus, ja tutkimusote kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin erilaisista dokumenteista, yrittäjyyskasvatusorganisaatioille tehdystä kyselystä, sekä asiakkaille tehdyistä haastatteluista ja sähköpostikirjoitelmista. Kerätyn tiedon, palvelumuotoilun ja tuotteistamisen avulla saatiin tehtyä huolellinen täydennyskoulutuspalvelun taustoitus, sekä luotua asiakasprofiilit ja ohjeet palvelukonseptin suunnitteluun.
Asiakkaiksi tunnistettiin koulutussuunnittelijat, sivistysjohtajat, rehtorit, opettajat, hankekoordinaattorit sekä toiset yrittäjyyskasvatusorganisaatiot. Palvelukonseptin suunnittelun ohjeiksi muodostuivat ”Tarjoa isolle ja liittoudu”, ”Pidä silmät ja korvat auki, ja opi koko ajan itsekin”, ”Näy ja tarjoa paketoitua tietoa” sekä ”Hoida homma wau-tasolle!”.