Miehittämättömän ajon kehittäminen
Björkbacka, Jere (2020)
Björkbacka, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa ja kehittää miehittämätöntä ajoa kolmessa automaatiosolussa ja työstökeskuksessa. Miehittämättömän ajon kehittäminen tehtiin AGCO Powerille Nokia Linnavuoreen. Työn tavoitteena oli saada automaatiosolut pyörimään miehittämättömällä ajolla mahdollisimman pitkään huomioon ottaen laatu- ja turvallisuusasiat.
Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti robotiikasta ja muutamasta erilaisesta automaatiotavasta. Työssä esitellään kehitettävät automaatiosolut ja työstökeskukset. Automaatiosoluista esitellään oheislaitteet, joita robotti hyödyntää työstökeskuksen työstäessä kappaletta.
Lisäksi opinnäytetyössä esitellään lyhyesti miehittämätön ajo, minkä jälkeen kerrotaan miehittämättömästä ajosta AGCO Powerilla. Lopuksi esitellään automaatiosolujen miehittämättömän ajon lähtötilanne ja kehityskohteet, joita automaatiosoluihin toteutettiin ja joista osa toteutetaan tulevaisuudessa.
Työn asetetut tavoitteet saavutettiin ja miehittämätöntä ajoa saatiin kehitettyä kaikissa automaatiosoluissa toimivammaksi ja paremmaksi AGCO Powerilla.
Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti robotiikasta ja muutamasta erilaisesta automaatiotavasta. Työssä esitellään kehitettävät automaatiosolut ja työstökeskukset. Automaatiosoluista esitellään oheislaitteet, joita robotti hyödyntää työstökeskuksen työstäessä kappaletta.
Lisäksi opinnäytetyössä esitellään lyhyesti miehittämätön ajo, minkä jälkeen kerrotaan miehittämättömästä ajosta AGCO Powerilla. Lopuksi esitellään automaatiosolujen miehittämättömän ajon lähtötilanne ja kehityskohteet, joita automaatiosoluihin toteutettiin ja joista osa toteutetaan tulevaisuudessa.
Työn asetetut tavoitteet saavutettiin ja miehittämätöntä ajoa saatiin kehitettyä kaikissa automaatiosoluissa toimivammaksi ja paremmaksi AGCO Powerilla.