Opetusvideo vuodepotilaan vuoteen sijaamisesta
Leppänen, Elina; Pajasmaa, Milla (2020)
Leppänen, Elina
Pajasmaa, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101821394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101821394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa havainnollistava opetusvideo vuodepotilaan vuoteen sijaamisesta. Tavoitteena oli, että opetusvideon katsottuaan hoitotyön opiskelija osaa tehdä turvallisesti, ergonomisesti ja aseptisesti oikein vuodepotilaan vuoteen sijaamisen. Havainnollistava opetusvideo auttaa opiskelijoita perehtymään opiskeltavaan aiheeseen itsenäisesti ennen simulaatiotunteja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin aiheeseen liittyviä käsitteitä ja vuoteen sijaamisessa huomioitavia asioita. Potilasturvallisuus, ergonomia, aseptiikka ja painehaavan ehkäiseminen tulee huomioida vuoteen sijaamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Projektin tuotoksena tehtiin opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden käyttöön itseopiskelumateriaaliksi. Videolla käydään läpi vuodepotilaan vuoteen sijaaminen, sekä siinä tarvittavat välineet, käsien desinfiointi ja suojakäsineiden pukeminen. Videoon tehtiin suomenkielisen selostuksen lisäksi englanninkielinen tekstitys, jotta yhä useampi opiskelija voisi hyötyä videosta.
Videosta saatiin palautetta ohjaavalta opettajalta sekä opetushoitajalta. Palautteen perusteella videota muokattiin, jonka jälkeen siitä pyydettiin palautetta hoitotyön ensimmäisen vuoden opiskelijoilta. Palaute videosta oli pääasiassa positiivista. Hoitajien ja potilaan välistä kommunikointia olisi toivottu näkyvän videolla enemmän.
Jatkokehitysideana olisi tehdä päivitetty versio potilasvuoteen esittelyvideosta. Vuodepotilaan vuoteen sijaamista voisi myös tutkia vähäisen tutkimustiedon löytymisen takia. The purpose of this thesis was to produce an illustrative educational video on how to make the bed of bedridden patient. The aim was for the nursing student to be able to make the bed of a bedridden patient correctly, safely, ergonomically, and aseptically after watching the video. An illustrative educational video helps students become familiar with the topic being studied independently before simulation lessons.
The theoretical part of the thesis dealt with the concepts related to the topic and the issues to be considered in making the bed. Patient safety, ergonomics, aseptic and pressure ulcer prevention should be considered when making the bed.
The thesis was implemented as a functional thesis. The output of the project was an educational video for the use of Satakunta University of Applied Sciences nursing students as self-study material. The video goes through the placement of the bed patient in the bed, as well as the necessary equipment, hand disinfection and the wearing of protective gloves. In addition to the Finnish narration, English subtitles were made for the video so that more students could benefit from the video.
The video received feedback from the supervising teacher and the teaching nurse. Based on the feedback, the video was edited, after which feedback was requested from first-year nursing students. Feedback on the video was mostly positive. It would have been desirable to see more of the communication between nurses and the patient on video.
An idea for further development would be to make an updated version of the patient bed presentation video. Making the bed of a bedridden patient could also be studied more due to limited research data at the moment.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin aiheeseen liittyviä käsitteitä ja vuoteen sijaamisessa huomioitavia asioita. Potilasturvallisuus, ergonomia, aseptiikka ja painehaavan ehkäiseminen tulee huomioida vuoteen sijaamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Projektin tuotoksena tehtiin opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden käyttöön itseopiskelumateriaaliksi. Videolla käydään läpi vuodepotilaan vuoteen sijaaminen, sekä siinä tarvittavat välineet, käsien desinfiointi ja suojakäsineiden pukeminen. Videoon tehtiin suomenkielisen selostuksen lisäksi englanninkielinen tekstitys, jotta yhä useampi opiskelija voisi hyötyä videosta.
Videosta saatiin palautetta ohjaavalta opettajalta sekä opetushoitajalta. Palautteen perusteella videota muokattiin, jonka jälkeen siitä pyydettiin palautetta hoitotyön ensimmäisen vuoden opiskelijoilta. Palaute videosta oli pääasiassa positiivista. Hoitajien ja potilaan välistä kommunikointia olisi toivottu näkyvän videolla enemmän.
Jatkokehitysideana olisi tehdä päivitetty versio potilasvuoteen esittelyvideosta. Vuodepotilaan vuoteen sijaamista voisi myös tutkia vähäisen tutkimustiedon löytymisen takia.
The theoretical part of the thesis dealt with the concepts related to the topic and the issues to be considered in making the bed. Patient safety, ergonomics, aseptic and pressure ulcer prevention should be considered when making the bed.
The thesis was implemented as a functional thesis. The output of the project was an educational video for the use of Satakunta University of Applied Sciences nursing students as self-study material. The video goes through the placement of the bed patient in the bed, as well as the necessary equipment, hand disinfection and the wearing of protective gloves. In addition to the Finnish narration, English subtitles were made for the video so that more students could benefit from the video.
The video received feedback from the supervising teacher and the teaching nurse. Based on the feedback, the video was edited, after which feedback was requested from first-year nursing students. Feedback on the video was mostly positive. It would have been desirable to see more of the communication between nurses and the patient on video.
An idea for further development would be to make an updated version of the patient bed presentation video. Making the bed of a bedridden patient could also be studied more due to limited research data at the moment.