Vuokatti Uphill Run – Ylämäkijuoksukilpailun kehittäminen Halti Outdoor Weekend tapahtumaviikonlopun yhteyteen
Turtinen, Helinä (2020)
Turtinen, Helinä
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921225
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Vuokatti Uphill Run ylämäkijuoksukilpailu Vuokatinvaaroille Halti Outdoor Weekend tapahtuman yhteyteen. Tapahtumasta tehtiin valmis tuote, jota toimeksiantaja voi kehittää saatujen kokemusten ja palautteen perusteella. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun Liikunta ry, joka vastaa Halti Outdoor Weekend tapahtumaviikonlopun tuottamisesta.
Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena oli kasvattaa Halti Outdoor Weekend tapahtumaviikonlopun kokonaistarjontaa ja hyödyntää tapahtuman suunnittelussa opinnäyteyön tekijän lajiosaamista. Tiedonhaussa selvitettiin: 1) Millaisia ylämäkijuoksukilpailuja järjestetään Alpeilla ja muissa pohjoismaissa? 2) Millaisia tutkimuksia on julkaistu ylämäkijuoksukilpailuiden järjestämiseen liittyen? 3) Millaisia vaihtoehtoja on toteuttaa ylämäkijuoksukilpailu Vuokatinvaaroilla? 4) Miten sitouttaa potentiaalisia osallistuja ylämäkijuoksukilpailuun jo sen suunnitteluvaiheessa? Tapahtuman kokonaissuunnittelussa sovellettiin Vallon (2016) onnistuneen tapahtumamallin© teoriakehystä.
Opinnäytetyön kokonaisuus muodostui aiheeseen perehtymisestä, tiedonhausta, kilpailun nimenannosta, kirjallisuuskatsauksen laatimisesta, Vuokatinrinteiden reittikartoituksesta ja reittiäänestyksen järjestämisestä, tapahtuman markkinoimisesta, ylämäkiharjoittelun tunnettavuuden lisäämisestä, tuotesponsoreiden hankkimisesta, kilpailun valmisteluista, kilpailupäivän käytännönjärjestelyistä sekä tapahtuman loppuraportoinnista. Toimeksiantajalla oli käytössä valmiit markkinointikanavat, ilmoittautumisjärjestelmä ja tapahtuman internetsivustopohja, joita hyödynnettiin kilpailun tuotteistamisessa.
Reittiäänestykseen osallistui yhteensä 57 vastaajaa. Juoksureitti ja alkamisajankohta valittiin äänestystuloksen perusteella. Reittiäänestystä käytettiin tapahtuman ensimarkkinointiin ja potentiaalisten osallistujien sitouttamiseen jo tapahtuman alkuvaiheessa. Ylämäkijuoksukilpailuun osallistui yhteensä 20 juoksijaa. Palautekyselyn perusteella tapahtuma koettiin onnistuneeksi ja ylämäkikilpailulle toivottiin jatkuvuutta.
Kokonaisuudessaan ylämäkijuoksutapahtuman kehittämistehtävä oli onnistunut ja tapahtuman perusrunko on toimeksiantajan käytettävissä tulevia vuosia varten. Tapahtuman taloudellisen kannattavuuden lisäämiseksi tarvitaan kuitenkin lisää osallistujia. Tulevina vuosina tapahtuman markkinointia voisi suunnata liikuntamatkailua harrastaville lapsiperheille. Norjassa ylämäkijuoksukilpailuiden suosio perustuu perheiden aktiiviseen osallistumiseen. Opinnäytetyö osoitti sen, että työ ylämäkijuoksukilpailun saamisesta matalan kynnyksen tapahtumaksi on vielä kesken. Alkusysäys lajin kilpailukulttuurin syntymiselle Kainuussa on tehty.
Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena oli kasvattaa Halti Outdoor Weekend tapahtumaviikonlopun kokonaistarjontaa ja hyödyntää tapahtuman suunnittelussa opinnäyteyön tekijän lajiosaamista. Tiedonhaussa selvitettiin: 1) Millaisia ylämäkijuoksukilpailuja järjestetään Alpeilla ja muissa pohjoismaissa? 2) Millaisia tutkimuksia on julkaistu ylämäkijuoksukilpailuiden järjestämiseen liittyen? 3) Millaisia vaihtoehtoja on toteuttaa ylämäkijuoksukilpailu Vuokatinvaaroilla? 4) Miten sitouttaa potentiaalisia osallistuja ylämäkijuoksukilpailuun jo sen suunnitteluvaiheessa? Tapahtuman kokonaissuunnittelussa sovellettiin Vallon (2016) onnistuneen tapahtumamallin© teoriakehystä.
Opinnäytetyön kokonaisuus muodostui aiheeseen perehtymisestä, tiedonhausta, kilpailun nimenannosta, kirjallisuuskatsauksen laatimisesta, Vuokatinrinteiden reittikartoituksesta ja reittiäänestyksen järjestämisestä, tapahtuman markkinoimisesta, ylämäkiharjoittelun tunnettavuuden lisäämisestä, tuotesponsoreiden hankkimisesta, kilpailun valmisteluista, kilpailupäivän käytännönjärjestelyistä sekä tapahtuman loppuraportoinnista. Toimeksiantajalla oli käytössä valmiit markkinointikanavat, ilmoittautumisjärjestelmä ja tapahtuman internetsivustopohja, joita hyödynnettiin kilpailun tuotteistamisessa.
Reittiäänestykseen osallistui yhteensä 57 vastaajaa. Juoksureitti ja alkamisajankohta valittiin äänestystuloksen perusteella. Reittiäänestystä käytettiin tapahtuman ensimarkkinointiin ja potentiaalisten osallistujien sitouttamiseen jo tapahtuman alkuvaiheessa. Ylämäkijuoksukilpailuun osallistui yhteensä 20 juoksijaa. Palautekyselyn perusteella tapahtuma koettiin onnistuneeksi ja ylämäkikilpailulle toivottiin jatkuvuutta.
Kokonaisuudessaan ylämäkijuoksutapahtuman kehittämistehtävä oli onnistunut ja tapahtuman perusrunko on toimeksiantajan käytettävissä tulevia vuosia varten. Tapahtuman taloudellisen kannattavuuden lisäämiseksi tarvitaan kuitenkin lisää osallistujia. Tulevina vuosina tapahtuman markkinointia voisi suunnata liikuntamatkailua harrastaville lapsiperheille. Norjassa ylämäkijuoksukilpailuiden suosio perustuu perheiden aktiiviseen osallistumiseen. Opinnäytetyö osoitti sen, että työ ylämäkijuoksukilpailun saamisesta matalan kynnyksen tapahtumaksi on vielä kesken. Alkusysäys lajin kilpailukulttuurin syntymiselle Kainuussa on tehty.