Maahanmuuttajataustainen työssäoppija ravintola-alalla -esimiehen näkökulma
Häggström, Nikke (2020)
Häggström, Nikke
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092620730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092620730
Tiivistelmä
Tarkoitus oli kehittää oppilaitoksen työelämäyhteistyötä. Tavoitteena oli kehittää ravintola-alan maahanmuuttajataustaisen työssäoppijan työssäoppimista, esimiehen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitkä ovat maahanmuuttajan työssäoppimista edistävät tekijät, ja mitkä ovat maahanmuuttajan työssäoppimista estävät tekijät.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu sisällön analyysin avulla. Tutkimus tehtiin haastattelemalla ravintola-alan esimiehiä. Työssäoppimista tarkasteltiin esimiehen näkökulmasta. Haastatteluun valittiin esimiehiä, joilla on kokemusta maahanmuuttajataustaisten työssäoppijoiden kanssa työskentelystä ja ohjaamisesta.
Tuloksiksi muodostui, että maahanmuuttajataustaisten työssäoppijoiden työssäoppimista edistäviä tekijöitä ovat: sääntöjen noudattaminen, riittävän hyvä kielitaito, myönteinen asenne, substanssiosaaminen ja työvoiman tarve. Estäviä tekijöitä ovat: heikko kielitaito, sääntöjen noudattamatta jättäminen, kielteinen asenne ja resurssien puute. Osalla esimiehistä ei ole työssäoppimista estäviä tekijöitä. Tulokset otetaan käyttöön työssäoppijoiden ohjeistuksessa työelämässä oppimisen jaksoille.
Tehtiin tutkimus, jonka tarkoituksena oli kuunnella esimiestä. Tällä työllä parannetaan työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä. Tämän tutkimuksen perusteella tarkennamme ohjeistusta poissaolokäytäntöjen osalta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu sisällön analyysin avulla. Tutkimus tehtiin haastattelemalla ravintola-alan esimiehiä. Työssäoppimista tarkasteltiin esimiehen näkökulmasta. Haastatteluun valittiin esimiehiä, joilla on kokemusta maahanmuuttajataustaisten työssäoppijoiden kanssa työskentelystä ja ohjaamisesta.
Tuloksiksi muodostui, että maahanmuuttajataustaisten työssäoppijoiden työssäoppimista edistäviä tekijöitä ovat: sääntöjen noudattaminen, riittävän hyvä kielitaito, myönteinen asenne, substanssiosaaminen ja työvoiman tarve. Estäviä tekijöitä ovat: heikko kielitaito, sääntöjen noudattamatta jättäminen, kielteinen asenne ja resurssien puute. Osalla esimiehistä ei ole työssäoppimista estäviä tekijöitä. Tulokset otetaan käyttöön työssäoppijoiden ohjeistuksessa työelämässä oppimisen jaksoille.
Tehtiin tutkimus, jonka tarkoituksena oli kuunnella esimiestä. Tällä työllä parannetaan työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä. Tämän tutkimuksen perusteella tarkennamme ohjeistusta poissaolokäytäntöjen osalta.