Kumppaniyritysten välinen suhde ja henkilöstön sitoutuminen
Pajunen, Jonna (2020)
Pajunen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan ja sen kumppaniyritysten välistä suhdetta ja sitä kuinka sitoutunutta kumppaniyritysten henkilöstö on yhteistyöhön. Lisäksi tavoitteena oli selvittää mahdollisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle kumppanuuksien parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, koska sen avulla pystyttiin selvittämään vallitsevaa tilannetta ja kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse satunnaisotannalla kumppaniyrityksille. Kyselyitä lähetettiin yhteensä sata, vastausaikaa annettiin yksi viikko ja vastauksia saatiin yhteensä 32.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan ja kumppaneiden suhde on hyvällä tasolla. Näin voidaan päätellä, koska kommunikaatio, luottamus ja yhteistyö koettiin toimiviksi. Muutamia puutteita ilmeni, joista osa oli sellaisia joihin toimeksiantaja yritys ei voi vaikuttaa, mutta vastausten perusteella saatiin myös kehitettyä muutamia kehitysehdotuksia, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää. Esimerkiksi lisäkoulutus mahdollisuuden tarjoaminen kumppaniyrityksille. The aim of this thesis was to find out the relationship between the commissioner and its partner companies and see how committed the staff of the partner companies is to cooperation. In addition, the aim was to identify possible development proposals for the client to improve the partnerships.
Quantitative research was chosen as the research method because it enabled to find out the current situation and also development ideas. The study was conducted with a questionnaire that was sent by e-mail to partner companies by random sampling. A total of 100 questionnaires were sent and a response time was one week. Total of 32 responses were received.
Based on the answers, it can be stated that the relationship between the commissioner and the partners is at good level. This can be concluded because communication, trust and cooperation were perceived working. A few shortcomings emerged, some of which were beyond the control of the client company, but the responses also led to the development of a few development proposals that the case company can take advantage of. For example, providing additional training opportunity to the partner companies.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, koska sen avulla pystyttiin selvittämään vallitsevaa tilannetta ja kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse satunnaisotannalla kumppaniyrityksille. Kyselyitä lähetettiin yhteensä sata, vastausaikaa annettiin yksi viikko ja vastauksia saatiin yhteensä 32.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan ja kumppaneiden suhde on hyvällä tasolla. Näin voidaan päätellä, koska kommunikaatio, luottamus ja yhteistyö koettiin toimiviksi. Muutamia puutteita ilmeni, joista osa oli sellaisia joihin toimeksiantaja yritys ei voi vaikuttaa, mutta vastausten perusteella saatiin myös kehitettyä muutamia kehitysehdotuksia, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää. Esimerkiksi lisäkoulutus mahdollisuuden tarjoaminen kumppaniyrityksille.
Quantitative research was chosen as the research method because it enabled to find out the current situation and also development ideas. The study was conducted with a questionnaire that was sent by e-mail to partner companies by random sampling. A total of 100 questionnaires were sent and a response time was one week. Total of 32 responses were received.
Based on the answers, it can be stated that the relationship between the commissioner and the partners is at good level. This can be concluded because communication, trust and cooperation were perceived working. A few shortcomings emerged, some of which were beyond the control of the client company, but the responses also led to the development of a few development proposals that the case company can take advantage of. For example, providing additional training opportunity to the partner companies.