Opiskelijalähtöinen ammatillisen koulutuksen yrittäjyyspolkumalli
Pervilä, Tuire (2020)
Pervilä, Tuire
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920272
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opiskelijalähtöinen ammatillisen koulutuksen yrittäjyyspolkumalli. Tutkimus rajattiin koskemaan yrittäjyyden opintoja ja Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa suorittaneita opiskelijoita, joille tehtiin haastattelut. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Savonlinnan ammattiopisto SAMIedu. Kohderyhmänä on ammattiopiston opiskelijat sekä henkilökunta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmin. Teoriaosuuteen hankittiin tietoa aiemmista tutkimuksista ja aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoreettinen viitekehys rakentui yrittäjyyspolkumallin taustapedagogiikan, yrittäjyyskasvatuksen, työyhteisöviestinnän sekä pedagogiseen johtamisen ympärille. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastatteluin ja työpajatoiminnalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijalähtöisen yrittäjyyspolkumallin suunnittelussa tulee ottaa huomioon opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja elämäntilanteet. Yrittäjyyspolun sisältöä mietittäessä on tärkeää kuunnella opiskelijoita, jotka ovat käyttäjäkokemuksiensa kautta palvelun asiantuntijoita. Yrittäjyyspolkumalli tulee saattaa opiskelijoiden tietoisuuteen monikanavaisia menetelmiä hyödyntäen. Yrittäjyyspolkumallin juurruttaminen uudenlaiseksi toimintamalliksi tapahtuu pedegogisen johtamisen kautta koulutusalakohtaisia yrittäjyyden ajuriopettajia valjastaen.Jatkotutkimusehdotuksena tämän tutkimuksen pohjalta nousee esiin asiakaskohtaamisen merkitys opiskelijayrittäjyyden edistämisessä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmin. Teoriaosuuteen hankittiin tietoa aiemmista tutkimuksista ja aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoreettinen viitekehys rakentui yrittäjyyspolkumallin taustapedagogiikan, yrittäjyyskasvatuksen, työyhteisöviestinnän sekä pedagogiseen johtamisen ympärille. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastatteluin ja työpajatoiminnalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijalähtöisen yrittäjyyspolkumallin suunnittelussa tulee ottaa huomioon opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja elämäntilanteet. Yrittäjyyspolun sisältöä mietittäessä on tärkeää kuunnella opiskelijoita, jotka ovat käyttäjäkokemuksiensa kautta palvelun asiantuntijoita. Yrittäjyyspolkumalli tulee saattaa opiskelijoiden tietoisuuteen monikanavaisia menetelmiä hyödyntäen. Yrittäjyyspolkumallin juurruttaminen uudenlaiseksi toimintamalliksi tapahtuu pedegogisen johtamisen kautta koulutusalakohtaisia yrittäjyyden ajuriopettajia valjastaen.Jatkotutkimusehdotuksena tämän tutkimuksen pohjalta nousee esiin asiakaskohtaamisen merkitys opiskelijayrittäjyyden edistämisessä.