Strategiaa tukevan Balanced Scorecard -mittariston kehittäminen
Liikanen, Marko (2020)
Liikanen, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083119982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083119982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on yksityisomisteinen Pirkanmaalainen kiinteistöalan konserni, joka omistaa neljä eri tytäryhtiötä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää strategisia tavoitteita tukeva Balanced Scorecard -mallin mukainen suorituskykymittaristo. Yrityksen hallituksessa oli tunnistettu tarve päivittää strategia ja määrittää sitä tukevat avainmittarit. Strategian toteutumista haluttiin seurata aiempaa tarkem-min ja säännöllisemmin. Mittareissa tulisi huomioida liiketaloudellisten tavoitteiden lisäksi myös muita toiminnallisia näkökulmia.
Tutkimus suoritettiin hankepainotteisena toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua ja tutkijan osallistuvaa havainnointia. Asiakas- ja henkilöstönäkökulmien huomioimiseksi hyödynnettiin myös niitä koskevia kyselyitä.
Työn tuloksena saatiin aikaan kohdeyritykselle Balanced Scorecard -mallin mukainen tuloskorttimittaristo, jonka avulla voidaan mitata määritettyjä avainmittareita. Yrityksen tuloskorttiin valittiin neljä näkökulmaa, taloudellinen, asiakas, sisäiset prosessit sekä henkilöstö ja osaaminen. Mittareiden välinen tasapaino arvioitiin erikseen. Mittariston käyttöönotto tapahtuu vaiheittain loppuvuoden aikana. Opinnäytetyön alkuperäinen tavoite saavutettiin. Kehitettäväksi jää mittareiden täsmentäminen vielä paremmin strategiaa tukevaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää strategisia tavoitteita tukeva Balanced Scorecard -mallin mukainen suorituskykymittaristo. Yrityksen hallituksessa oli tunnistettu tarve päivittää strategia ja määrittää sitä tukevat avainmittarit. Strategian toteutumista haluttiin seurata aiempaa tarkem-min ja säännöllisemmin. Mittareissa tulisi huomioida liiketaloudellisten tavoitteiden lisäksi myös muita toiminnallisia näkökulmia.
Tutkimus suoritettiin hankepainotteisena toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua ja tutkijan osallistuvaa havainnointia. Asiakas- ja henkilöstönäkökulmien huomioimiseksi hyödynnettiin myös niitä koskevia kyselyitä.
Työn tuloksena saatiin aikaan kohdeyritykselle Balanced Scorecard -mallin mukainen tuloskorttimittaristo, jonka avulla voidaan mitata määritettyjä avainmittareita. Yrityksen tuloskorttiin valittiin neljä näkökulmaa, taloudellinen, asiakas, sisäiset prosessit sekä henkilöstö ja osaaminen. Mittareiden välinen tasapaino arvioitiin erikseen. Mittariston käyttöönotto tapahtuu vaiheittain loppuvuoden aikana. Opinnäytetyön alkuperäinen tavoite saavutettiin. Kehitettäväksi jää mittareiden täsmentäminen vielä paremmin strategiaa tukevaksi.