Lisätty todellisuus ja sen mahdollisuudet
Palola, Petrus (2020)
Palola, Petrus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lisättyä todellisuutta eli järjestelmää, joka lisää tietokoneella tuotettua sisältöä ja tietoa käyttäjän aistimaan todelliseen ympäristöön. Työssä kartoitetaan lisätyn todellisuuden hyödyntämisen historiaa ja nykytilaa esittelemällä havainnollistavia sovelluksia sekä paljon käytettyjä ohjelmistoja ja niiden tarjoamia ominaisuuksia. Esimerkit osoittavat, että tietokoneella tuotetun sisällön lisääminen teatteri- ja musiikkiesitysten yleisön aistimaan, todelliseen ympäristöön tarjoaa kulttuurituotantoihin mielenkiintoisia uudenlaisia mahdollisuuksia. Lisätyn todellisuuden eri sovellutusten kuvaus ulotetaan myös hieman kulttuurituotantoja laajemmalle alueelle, jotta tekniikan kehitys ja sen käyttömahdollisuuksien monipuolisuus voidaan osoittaa.
Lopuksi opinnäytetyössä havainnollistetaan aiemmin esiteltyjä ratkaisumalleja empiirisen kokeilun avulla. Kokeilu osoittaa, että lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää varsin yksinkertaisillakin ratkaisuilla, mutta toiminnan kuvaus ja sen mahdollisuuksien demonstroiminen ovat aloittelijalle haasteellisia. Siksi tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia myös innostajana ja tienviittana lisätyn todellisuuden kanssa työskentelyn aloittaville.
Työn viimeisessä luvussa pohditaan vielä lisätyn todellisuuden käytön tilannetta, hyötyjä ja haasteita nyt ja tulevaisuudessa. Lisätyn todellisuuden matka erityistehosteesta esitys- ja teatteritekniikan ammattilaisten jokapäiväiseksi työvälineeksi on kesken, mutta hyvässä vauhdissa.
Lopuksi opinnäytetyössä havainnollistetaan aiemmin esiteltyjä ratkaisumalleja empiirisen kokeilun avulla. Kokeilu osoittaa, että lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää varsin yksinkertaisillakin ratkaisuilla, mutta toiminnan kuvaus ja sen mahdollisuuksien demonstroiminen ovat aloittelijalle haasteellisia. Siksi tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia myös innostajana ja tienviittana lisätyn todellisuuden kanssa työskentelyn aloittaville.
Työn viimeisessä luvussa pohditaan vielä lisätyn todellisuuden käytön tilannetta, hyötyjä ja haasteita nyt ja tulevaisuudessa. Lisätyn todellisuuden matka erityistehosteesta esitys- ja teatteritekniikan ammattilaisten jokapäiväiseksi työvälineeksi on kesken, mutta hyvässä vauhdissa.