Voiko yritysturvallisuutta kehittää palvelumuotoilulla?
Karjalainen, Mikko (2020)
Karjalainen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia voiko palvelumuotoilun avulla kehittää yritysturvallisuutta. Tarkoituksena oli selvittää mitä uutta palvelumuotoilu toisi yritysturvallisuuden kehittämiseen, ja millä edellytyksillä sitä voitaisiin soveltaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kohdeorganisaatiosta saatua tutkimusaineistoa, mutta sen johtopäätöksistä voivat hyötyä myös muut organisaatiot. Opinnäytetyö rajautui niihin yritysturvallisuuden osa-alueisiin, jotka liittyvät kiinteästi työntekijöiden päivittäiseen työhön.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Opinnäytetyön tietopohja koostui sekä yritysturvallisuutta että palvelumuotoilua käsittelevästä teoreettisesta kirjallisuudesta ja tutkimusartikkeleista. Tutkimuksellinen aineisto perustui kohdeorganisaatiossa tehdyn turvallisuuskulttuurikyselyn avoimiin vastauksiin. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisältöanalyysi: Kyselyn avoimista vastauksista pääteltiin ne tekijät, jotka lisäävät työntekijän näkökulmasta turvallisuuskäytänteen arvoa. Tulosta verrattiin tietoperustasta johdettuun analyysiin palvelumuotoilun soveltuvuudesta yritysturvallisuuden kehittämiseen.
Johtopäätöksenä oli, että palvelumuotoilu soveltuu sekä teoreettiseen että kohdeorganisaation yritysturvallisuuden kehittämiseen. Onnistuneen soveltamisen edellytyksenä on aito käyttäjälähtöisyys, ja oikeiden työkalujen valitseminen. Tärkein uusi näkökulma palvelumuotoilun soveltamisessa yritysturvallisuuteen on juuri käyttäjälähtöisyys: käyttäjän sekä tämän kokemusmaailman ymmärtäminen ja huomioiminen ennen turvallisuuskäytänteen toteutusta, sen aikana ja sen jälkeen – tämän maailman ymmärtämisellä voidaan luoda yhdessä käyttäjän kanssa uutta arvoa turvallisuuskäytänteille.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Opinnäytetyön tietopohja koostui sekä yritysturvallisuutta että palvelumuotoilua käsittelevästä teoreettisesta kirjallisuudesta ja tutkimusartikkeleista. Tutkimuksellinen aineisto perustui kohdeorganisaatiossa tehdyn turvallisuuskulttuurikyselyn avoimiin vastauksiin. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisältöanalyysi: Kyselyn avoimista vastauksista pääteltiin ne tekijät, jotka lisäävät työntekijän näkökulmasta turvallisuuskäytänteen arvoa. Tulosta verrattiin tietoperustasta johdettuun analyysiin palvelumuotoilun soveltuvuudesta yritysturvallisuuden kehittämiseen.
Johtopäätöksenä oli, että palvelumuotoilu soveltuu sekä teoreettiseen että kohdeorganisaation yritysturvallisuuden kehittämiseen. Onnistuneen soveltamisen edellytyksenä on aito käyttäjälähtöisyys, ja oikeiden työkalujen valitseminen. Tärkein uusi näkökulma palvelumuotoilun soveltamisessa yritysturvallisuuteen on juuri käyttäjälähtöisyys: käyttäjän sekä tämän kokemusmaailman ymmärtäminen ja huomioiminen ennen turvallisuuskäytänteen toteutusta, sen aikana ja sen jälkeen – tämän maailman ymmärtämisellä voidaan luoda yhdessä käyttäjän kanssa uutta arvoa turvallisuuskäytänteille.