Verkkokauppojen ja kivijalkaliikkeiden murros
Siltanen, Santeri (2020)
Siltanen, Santeri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kaupan murroksen tutkiminen sekä verkkokauppojen vaikutukset kivijalkaliikkeisiin. Opinnäytetyön asiakastutkimus tehtiin Veikon Kone Euran liikkeessä ja toimeksiantaja Euran Konepiste Oy:lle oli tarkoituksena tuottaa liiketoimintaa kehittävää tietoa asiakkaista ja kaupan murroksen nykytilasta.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää kaupan murroksen nykytila, asiakkaiden ostopäätökseen sekä ostopaikkaan vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteeseen kuului myös selvittää toimeksiantajayritykselle hyödyllistä tietoa asiakkaista, sekä yrityksen kehitystarpeista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin opinnäytetyön teoria osuus, sekä tutkimuksen aineistonkeruutavat ja yleisesti opinnäytetyön sisältöä aihealueesta.
Käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat otantatutkimus kahdessa osassa, jotka olivat asiakastutkimus Veikon Kone Euran liikkeessä ja sähköinen haastattelulomake, joka lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille. Tutkimuksen teoriaosuudessa kirjallisena lähteenä käytettiin aiheesta löytyvää kirjallisuutta ja internetistä löytyvää materiaalia.
Myös Veikon Koneen ketjuun kuuluvia kauppiaita haastateltiin opinnäytetyön teoriaosuuteen tukemaan kirjallista aineistoa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa esiteltiin molempien otantatutkimusten tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista selviää kaupan murroksen nykytila, toimeksiantaja yrityksen kehitystarpeet, sekä asiakkaiden ostopaikkaan vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää kaupan murroksen nykytila, asiakkaiden ostopäätökseen sekä ostopaikkaan vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteeseen kuului myös selvittää toimeksiantajayritykselle hyödyllistä tietoa asiakkaista, sekä yrityksen kehitystarpeista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin opinnäytetyön teoria osuus, sekä tutkimuksen aineistonkeruutavat ja yleisesti opinnäytetyön sisältöä aihealueesta.
Käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat otantatutkimus kahdessa osassa, jotka olivat asiakastutkimus Veikon Kone Euran liikkeessä ja sähköinen haastattelulomake, joka lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille. Tutkimuksen teoriaosuudessa kirjallisena lähteenä käytettiin aiheesta löytyvää kirjallisuutta ja internetistä löytyvää materiaalia.
Myös Veikon Koneen ketjuun kuuluvia kauppiaita haastateltiin opinnäytetyön teoriaosuuteen tukemaan kirjallista aineistoa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa esiteltiin molempien otantatutkimusten tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista selviää kaupan murroksen nykytila, toimeksiantaja yrityksen kehitystarpeet, sekä asiakkaiden ostopaikkaan vaikuttavat tekijät.