Kävelyn ja pyöräilyn liikennelaskennat ELY-keskuksissa : laskentaperiaatteiden määrittäminen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle
Keto, Piritta (2020)
Keto, Piritta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218535
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kävelyn ja pyöräilyn liikennelaskentojen nykytilanne Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa (ELY-keskuksissa) sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueen muutamissa kaupungeissa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa on viime vuosina tehty joitakin kävelyn ja pyöräilyn laskentoja käsinlaskentana olemassa olevilta jalankulku- ja pyöräilyväyliltä ja tavoitteena oli kirjallisuuteen ja kyselytutkimukseen perustuen kirkastaa laskentojen hyödyt ELY-keskuksille sekä määritellä, miten laskentoja voitaisiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa laajentaa. Tavoitteena oli määritellä kaupungit, joissa laskentaa kannattaa tehdä, laskentaperiaatteet sekä laatia laskentapisteverkko yhdelle kaupunkiseudulle.
Kävelyn ja pyöräilyn rooli liikennesuunnittelussa ja liikennejärjestelmätyössä on vahvistunut viime vuosina monista syistä, mutta etenkin valtakunnallisten ja seudullisten linjausten sisältävien kunnianhimoisten hiilineutraalisuustavoitteiden myötä. Valtakunnallisena tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräilyn määrää 30 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen pääsyn arvioimiseksi tarvitaan tietoa kävelyn ja pyöräilyn liikennemääristä.
Kaikille yhdeksälle Liikenne-vastuualueen omaavalle ELY-keskukselle ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen neljälle kaupunkiseudulle osoitettiin Webropol-kyselyt. Kyselyiden tuloksena havaittiin, että kävelyn ja pyöräilyn laskentoja tehdään hyvin eri tavoilla ja periaatteilla eri ELY-keskuksissa. Yhdessä ELY-keskuksessa kiinteitä laskentapisteitä oli 14, kolmessa ELY-keskuksessa laskentoja ei ollut tehty lainkaan. Muissa ELY-keskuksissa laskentamäärät sijoittuvat jonnekin näiden väliin. Yhdessä ELY-keskuksessa laskentoja tehtiin pääasiassa maanteiltä, joiden varrella ei ollut jalankulku- ja pyöräilyväylää, jolloin tavoitteena oli selvittää jalankulku- ja pyöräilyväylän tarve. Useimmissa ELY-keskuksissa laskentoja tehtiin olemassa olevilta jalankulku- ja pyöräilyväyliltä. Pääsääntönä kaupungeista voidaan sanoa, että laskentoja tehtiin sitä enemmän ja sitä vakiintuneemmilla tavoilla, mitä suuremmasta kaupungista oli kyse.
Työn tuloksena määriteltiin, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella laskentoja kannattaa tehdä Turun, Porin, Rauman ja Salon kaupunkiseuduilla. Laskentojen toteuttamiseksi määriteltiin laskentaperiaatteet sekä Porin kaupunkiseudulle laskentapisteet. Työn loppuvaiheessa Väylävirasto aktivoitui kävelyn ja pyöräilyn laskentojen osalta ja ELY-keskuksissa odotetaan nyt Väyläviraston päätöksiä laskentojen toteuttamisesta ja käytännöistä niiden suhteen. The aim of the present Master’s thesis was to explore the current situation of traffic counts for walking and cycling in the Centres for Economic Development, Transport and the Environment (ELY Centres) and in a few cities in the area of the ELY Centre for Southwest Finland. The ELY Centre for Southwest Finland has conducted some manual counts of walking and cycling in recent years. The aim was to identify the benefits of the counts for the ELY Centres based on the literature and a survey and to determine the principles for expanding the counts in the area of ELY Centre for Southwest Finland. An additional aim was to define the potential cities for counts, the principles for counting and counting points for one urban area.
Walking and cycling have played a bigger role in transport planning and transport system work every year in this decade. There are many reasons for that, but the most important one is the national policy with ambitious carbon neutralizing targets. The national goal is to increase the amount of walking and cycling by 30 % by the year 2030. Information on walking and cycling traffic volumes are needed to assess the achievement of the goal.
A Webropol-survey was used to gather traffic counting information from the nine ELY Centres and four urban areas of the ELY Centre for Southwest Finland. The result of the surveys shows that the counts are accomplished in very different ways in different ELY Centres. There were 14 counting points in one ELY Centre and three ELY Centres accomplished no counts at all. Most of the ELY Centres were ranked between them. The counts were accomplished mainly on roads with no pedestrian and bicycle lane in one ELY Centre. In most ELY Centres the counts were accomplished on existing pedestrian and cycling lanes. The larger the city, the more counts were conducted.
As a result of the study, it was determined that in the ELY Centre for Southwest Finland, counts should be accomplished in the urban areas of Turku, Pori, Rauma and Salo. The counting principles and the counting points were defined for the Pori metropolitan area. At the stage when the thesis was nearly finished the Finnish Transport Infrastructure Agency became activated regarding walking and cycling counts. ELY Centres are now waiting for the decisions of the Finnish Transport Infrastructure Agency about the implementation of the counts and the practices regarding them.
Kävelyn ja pyöräilyn rooli liikennesuunnittelussa ja liikennejärjestelmätyössä on vahvistunut viime vuosina monista syistä, mutta etenkin valtakunnallisten ja seudullisten linjausten sisältävien kunnianhimoisten hiilineutraalisuustavoitteiden myötä. Valtakunnallisena tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräilyn määrää 30 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen pääsyn arvioimiseksi tarvitaan tietoa kävelyn ja pyöräilyn liikennemääristä.
Kaikille yhdeksälle Liikenne-vastuualueen omaavalle ELY-keskukselle ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen neljälle kaupunkiseudulle osoitettiin Webropol-kyselyt. Kyselyiden tuloksena havaittiin, että kävelyn ja pyöräilyn laskentoja tehdään hyvin eri tavoilla ja periaatteilla eri ELY-keskuksissa. Yhdessä ELY-keskuksessa kiinteitä laskentapisteitä oli 14, kolmessa ELY-keskuksessa laskentoja ei ollut tehty lainkaan. Muissa ELY-keskuksissa laskentamäärät sijoittuvat jonnekin näiden väliin. Yhdessä ELY-keskuksessa laskentoja tehtiin pääasiassa maanteiltä, joiden varrella ei ollut jalankulku- ja pyöräilyväylää, jolloin tavoitteena oli selvittää jalankulku- ja pyöräilyväylän tarve. Useimmissa ELY-keskuksissa laskentoja tehtiin olemassa olevilta jalankulku- ja pyöräilyväyliltä. Pääsääntönä kaupungeista voidaan sanoa, että laskentoja tehtiin sitä enemmän ja sitä vakiintuneemmilla tavoilla, mitä suuremmasta kaupungista oli kyse.
Työn tuloksena määriteltiin, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella laskentoja kannattaa tehdä Turun, Porin, Rauman ja Salon kaupunkiseuduilla. Laskentojen toteuttamiseksi määriteltiin laskentaperiaatteet sekä Porin kaupunkiseudulle laskentapisteet. Työn loppuvaiheessa Väylävirasto aktivoitui kävelyn ja pyöräilyn laskentojen osalta ja ELY-keskuksissa odotetaan nyt Väyläviraston päätöksiä laskentojen toteuttamisesta ja käytännöistä niiden suhteen.
Walking and cycling have played a bigger role in transport planning and transport system work every year in this decade. There are many reasons for that, but the most important one is the national policy with ambitious carbon neutralizing targets. The national goal is to increase the amount of walking and cycling by 30 % by the year 2030. Information on walking and cycling traffic volumes are needed to assess the achievement of the goal.
A Webropol-survey was used to gather traffic counting information from the nine ELY Centres and four urban areas of the ELY Centre for Southwest Finland. The result of the surveys shows that the counts are accomplished in very different ways in different ELY Centres. There were 14 counting points in one ELY Centre and three ELY Centres accomplished no counts at all. Most of the ELY Centres were ranked between them. The counts were accomplished mainly on roads with no pedestrian and bicycle lane in one ELY Centre. In most ELY Centres the counts were accomplished on existing pedestrian and cycling lanes. The larger the city, the more counts were conducted.
As a result of the study, it was determined that in the ELY Centre for Southwest Finland, counts should be accomplished in the urban areas of Turku, Pori, Rauma and Salo. The counting principles and the counting points were defined for the Pori metropolitan area. At the stage when the thesis was nearly finished the Finnish Transport Infrastructure Agency became activated regarding walking and cycling counts. ELY Centres are now waiting for the decisions of the Finnish Transport Infrastructure Agency about the implementation of the counts and the practices regarding them.