Voice.fi-sivuston sosiaalisen median suunnitelman kehittäminen : viihde- ja lifestyle-sivusto Voice.fi, Bauer Media Oy
Moilanen, Emmi (2020)
Moilanen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018200
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämäärä on kehittää Voice.fi viihde- ja lifestyle-sivuston sosiaalisen median suunnitelmaa verkkotoimittajan näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti Voice.fi:n Instagram-tilin sisällön kehittämiseen. Kyselytutkimus selvittää sivuston kohderyhmän sosiaalisen median kulutustottumuksia ja sitä, millainen sisältö vetoaa heihin viihde- ja lifestyle uutisointiin painottuneen verkkosivuston sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyö selvittää myös, koetaanko toimittajan persoonan näkyminen mielekkääksi sisällöksi verkkojulkaisun sosiaalisen median tileillä.
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona Bauer Media Oy:lle, ja tutkimus tarjoaa tietoa sekä antaa välineitä Voice.fi:n olemassa olevan sosiaalisen median suunnitelman kehittämiseen. Kyselytutkimus oli julki Voice.fi-sivustolla ja sen sosiaalisissa medioissa kahden viikon ajan. Linkkiä kyselytutkimukseen jaettiin valikoidusti myös muilla Bauer Media Oy:n omilla sosiaalisen median tileillä. Opinnäytetyö analysoi kyselytutkimusten vastausten perusteella sitä, millä tavoilla nykyistä sosiaalisen median suunnitelmaa tulee muuttaa, jotta se vastaa jatkossa paremmin kohderyhmän tarpeita.
Opinnäytetyön kirjallisen osan liitteenä on Voice.fi:n toimitukselle laadittu, päivitetty sosiaalisen median toimintasuunnitelma. Päivitetystä toimintasuunnitelmasta käy ilmi, millaisilla keinoilla ja ohjeilla Instagramin tekemistä lähdetään muuttamaan. Tutkimustyön ja päivitetyn toimintasuunnitelman avulla on tarkoitus jatkossa kasvattaa Voice.fi:n Instagram-tilin tavoittavuutta sekä vauhdittaa sen kasvua. The purpose of this thesis is to create an updated version of social media strategy for Voice.fi website. The research focuses especially on developing the content of Voice.fi’s Instagram account. The survey examines the social media consumption habits of the site’s target group. It then proceeds to study the kind of content that appeals to the target group on the social media channels of a website focused on entertainment and lifestyle news. The thesis also examines whether adding and showing the editors’ personality is perceived as a meaningful content on the social media accounts of a website publication.
The thesis was completed as an assignment for Bauer Media Oy and the research provides information and tools for developing Voice.fi’s social media plan. The survey was conducted on Voice.fi and its social media sites and was active for two weeks. The link to the survey was also shared on Bauer Media Oy’s other social media accounts. Based on the answers gathered from the survey, the thesis analyzes how the current social media plan needs to be altered in order to better serve the needs of the target group.
Attached to the written part of the thesis is an updated social media strategy for Voice.fi. The intention of the updated social media plan is to help to increase the reach of Voice.fi’s Instagram account and accelerate its growth.
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona Bauer Media Oy:lle, ja tutkimus tarjoaa tietoa sekä antaa välineitä Voice.fi:n olemassa olevan sosiaalisen median suunnitelman kehittämiseen. Kyselytutkimus oli julki Voice.fi-sivustolla ja sen sosiaalisissa medioissa kahden viikon ajan. Linkkiä kyselytutkimukseen jaettiin valikoidusti myös muilla Bauer Media Oy:n omilla sosiaalisen median tileillä. Opinnäytetyö analysoi kyselytutkimusten vastausten perusteella sitä, millä tavoilla nykyistä sosiaalisen median suunnitelmaa tulee muuttaa, jotta se vastaa jatkossa paremmin kohderyhmän tarpeita.
Opinnäytetyön kirjallisen osan liitteenä on Voice.fi:n toimitukselle laadittu, päivitetty sosiaalisen median toimintasuunnitelma. Päivitetystä toimintasuunnitelmasta käy ilmi, millaisilla keinoilla ja ohjeilla Instagramin tekemistä lähdetään muuttamaan. Tutkimustyön ja päivitetyn toimintasuunnitelman avulla on tarkoitus jatkossa kasvattaa Voice.fi:n Instagram-tilin tavoittavuutta sekä vauhdittaa sen kasvua.
The thesis was completed as an assignment for Bauer Media Oy and the research provides information and tools for developing Voice.fi’s social media plan. The survey was conducted on Voice.fi and its social media sites and was active for two weeks. The link to the survey was also shared on Bauer Media Oy’s other social media accounts. Based on the answers gathered from the survey, the thesis analyzes how the current social media plan needs to be altered in order to better serve the needs of the target group.
Attached to the written part of the thesis is an updated social media strategy for Voice.fi. The intention of the updated social media plan is to help to increase the reach of Voice.fi’s Instagram account and accelerate its growth.