Musiikkiteknologian hyödyntäminen kanteleensoiton opetuksessa
Kinnunen, Saila (2020)
Kinnunen, Saila
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817756
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli mitä ja miten musiikkiteknologisia mahdollisuuksia voisi hyödyntää kanteleensoiton opetuksessa. Digitalisaation nopea kehitysvauhti nähtiin pääasiallisena syynä sille, että musiikkiteknologian tulee olla osa myös kanteleensoiton opetusta. Tavoitteena oli löytää nimenomaan kanteleensoitonopetukseen soveltuvia musiikkiteknologian muotoja, jotka olisivat mahdollisimman monen opettajan saatavilla.
Tutkimuksen toteutus tapahtui pääasiassa haastattelemalla kolmea musiikkiteknologiaa opetuksessaan käyttävää kanteletaiteilija-pedagogia heidän kokemuksistaan musiikkiteknologian parissa. Lisäksi havainnoitiin musiikkiteknologisten mahdollisuuksien toimivuutta oppilaiden parissa normaalin musiikkiopisto-opetuksen puitteissa.
Tulokset osoittivat, että musiikkiteknologiset mahdollisuudet soveltuvat kanteleopetukseen hyvin, mutta niitä on käytetty ja kokeiltu vielä varsin vähän. Musiikkiteknologisia sovelluksia oli käytössä enemmän kuin erillisiä laitteita.
Musiikkiteknologian mukaanotto nykyistä vahvemmin osaksi musiikkioppilaitosten opintopolkuja nähtiin merkityksellisenä ja tärkeänä. Sen nähtiin helpottavan, monipuolistavan ja lisäävän opiskelumotivaatiota kanteleensoiton opinnoissa.
Tutkimuksen toteutus tapahtui pääasiassa haastattelemalla kolmea musiikkiteknologiaa opetuksessaan käyttävää kanteletaiteilija-pedagogia heidän kokemuksistaan musiikkiteknologian parissa. Lisäksi havainnoitiin musiikkiteknologisten mahdollisuuksien toimivuutta oppilaiden parissa normaalin musiikkiopisto-opetuksen puitteissa.
Tulokset osoittivat, että musiikkiteknologiset mahdollisuudet soveltuvat kanteleopetukseen hyvin, mutta niitä on käytetty ja kokeiltu vielä varsin vähän. Musiikkiteknologisia sovelluksia oli käytössä enemmän kuin erillisiä laitteita.
Musiikkiteknologian mukaanotto nykyistä vahvemmin osaksi musiikkioppilaitosten opintopolkuja nähtiin merkityksellisenä ja tärkeänä. Sen nähtiin helpottavan, monipuolistavan ja lisäävän opiskelumotivaatiota kanteleensoiton opinnoissa.