Muutosprosessin vaikutukset henkilöstön työn imun kokemukseen – Case: Loihe Oy
Moilanen, Salla (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Moilanen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää muutosprosessin vaikutusta henkilöstön työn imun kokemukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi henkilöstö- ja liikelahjoja sekä yritystekstiilejä myyvä Loihe Oy. Loihe on perustettu Helenatuo-te Oy:n ja Team Mark Oy:n fuusioitumisen seurauksena vuoden 2019 alussa. Työn imun kokemusta opinnäytetyössä tarkasteltiin yksilön omien voimavarojen, työyhteisön sekä esimiestyön kannalta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimus, mutta opin-näytetyö sisälsi myös kvantitatiivisen eli määrällisen osan, joka toteutettiin case- yrityksen henkilöstölle suunnatun kyselyn muodossa. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön kokemuksia työn imusta, esimiestyöstä ja työyhteisöstä sekä sitä, millä tavoin muutosprosessi on heijastunut näihin.
Kyselyn perusteella voidaan todeta, että muutosprosessi on ollut case-yrityksessä kannattava. Henkilöstö kokee, että toiminta ja keskustelu on avoi-mempaa niin muiden työntekijöiden kuin yrityksen johdon ja henkilöstökin välillä. Henkilöstö ei ole juurikaan kokenut muutoksen seurauksena työhön liittyvää epävarmuutta, ja kaikki kyselyyn vastaajista kokevat yrityksen imagon parantu-neen fuusion seurauksena. Haasteena muutosprosessissa kuitenkin samaan aikaan nähtiin myös tiedottamiseen ja työyhteisöön liittyvät ongelmat, kun toimin-ta on fuusion myötä jakautunut useampaan toimipisteeseen. Ensimmäinen vuosi fuusion jälkeen on koettu rankimmaksi, kun uusien toimintamallien ja -tapojen opetteleminen on aiheuttanut lisätyötä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimus, mutta opin-näytetyö sisälsi myös kvantitatiivisen eli määrällisen osan, joka toteutettiin case- yrityksen henkilöstölle suunnatun kyselyn muodossa. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön kokemuksia työn imusta, esimiestyöstä ja työyhteisöstä sekä sitä, millä tavoin muutosprosessi on heijastunut näihin.
Kyselyn perusteella voidaan todeta, että muutosprosessi on ollut case-yrityksessä kannattava. Henkilöstö kokee, että toiminta ja keskustelu on avoi-mempaa niin muiden työntekijöiden kuin yrityksen johdon ja henkilöstökin välillä. Henkilöstö ei ole juurikaan kokenut muutoksen seurauksena työhön liittyvää epävarmuutta, ja kaikki kyselyyn vastaajista kokevat yrityksen imagon parantu-neen fuusion seurauksena. Haasteena muutosprosessissa kuitenkin samaan aikaan nähtiin myös tiedottamiseen ja työyhteisöön liittyvät ongelmat, kun toimin-ta on fuusion myötä jakautunut useampaan toimipisteeseen. Ensimmäinen vuosi fuusion jälkeen on koettu rankimmaksi, kun uusien toimintamallien ja -tapojen opetteleminen on aiheuttanut lisätyötä.