Myynnin raportoinnin kehittäminen
Anttila, Julius (2020)
Anttila, Julius
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517441
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty parantamaan myynnin raportointia toimeksiantajayrityksessä, joka ei halua nimeään julki. Yritystä käytettään opinnäytetyössä Yritys X:n nimellä ja se toimii tukkumyynnissä myyden kokonaisuuksia infra-alan eritoten vesihuollon hankkeisiin. Projektin tavoitteena oli kehit-tää raportointia ja rakentaa seurantatyökalu yrityksen käyttöön. Lähtötilanteen ja ongelman sel-vittämiseksi haastateltiin liiketoimintapäällikköä yrityksen projektiliiketoimintaosastolta, joka kes-kittyy projektimyyntiin. Liiketoimintapäällikön alaisuudessa on koko osaston myyntiorganisaatio. Haastattelun lisäksi teorian avulla koottiin tietopohjaa tulevalle työkalulle.
Selvityksessä huomattiin, että yrityksellä ei ole asiakashallintajärjestelmään riittävää työkalua hankkeiden seurantaan, joka auttaisi hahmottamaan myyntialueiden tilannetta. Haastattelua ja havainnointia hyödyntäen päätettiin toteuttaa Excel-pohjainen seurantatyökalu. Lopputuloksena seurantatyökalu luovutettiin yritykselle, joka sisälsi erilaisia myyntiin ja myyjien aktiivisuuteen liittyviä mittareita. Tiedot haettiin asiakashallintajärjestelmästä, jota myyjät käyttävät aktiivisesti. Projektin päätyttyä yrityksen liiketoimintapäällikkö antoi palautteen työkalusta ja työkalu otettiin yrityksen käyttöön.
Selvityksessä huomattiin, että yrityksellä ei ole asiakashallintajärjestelmään riittävää työkalua hankkeiden seurantaan, joka auttaisi hahmottamaan myyntialueiden tilannetta. Haastattelua ja havainnointia hyödyntäen päätettiin toteuttaa Excel-pohjainen seurantatyökalu. Lopputuloksena seurantatyökalu luovutettiin yritykselle, joka sisälsi erilaisia myyntiin ja myyjien aktiivisuuteen liittyviä mittareita. Tiedot haettiin asiakashallintajärjestelmästä, jota myyjät käyttävät aktiivisesti. Projektin päätyttyä yrityksen liiketoimintapäällikkö antoi palautteen työkalusta ja työkalu otettiin yrityksen käyttöön.