Liettualaisena musiikkipedagogina suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa: autoetnografinen opettajuuden tarkastelu
Zygaite-Serecke, Vaida (2020)
Zygaite-Serecke, Vaida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517288
Tiivistelmä
Autoetnografisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tarkastella oman opettajuuteni kehittymistä ja etsiä syitä sen muutokseen. Olen Liettuassa syntynyt, kasvanut, opiskellut ja työskennellyt muusikko ja soitonopettaja. Suomessa olen asunut kahdeksan vuotta, minkä ajan olen opiskellut suomen kieltä, musiikki- ja taidepedagogiikkaa sekä tehnyt muusikon ja pedagogin työtä. Tämä kahden kulttuurin kohtaaminen, osittain jopa törmääminen, on vaikuttanut soitonopettajuuteeni ja muuttanut käsitystäni siitä.
Opinnäytetyössäni etsin vastauksia opettajuuteni murrokseen vertaamalla Liettuan ja Suomen koulutusjärjestelmiä, maiden musiikkioppilaitosopetusta opetussuunnitelmaperusteineen ja sisältöineen, annetavan opetuksen määriä sekä arviointia ja vuorovaikutusta oppilaan kanssa. Vertaan myös omaa sekä Liettuassa että Suo-messa saamaani musiikkipedagogikoulutusta ja hyvän opettajan määritelmiä.
Yhdeksi opettajaidentiteettiä horjuttavaksi tekijäksi opinnäytetyössä nousee Liettuan ja Suomen musiikkioppilaitoskulttuurien erilainen ajattelutapa (paradigma) oppimisesta, erityisesti erilaiset käsitykset arvioinnin ja vuorovaikutuksen merkityksestä oppilaan oppimisprosessissa.
Opinnäytetyö on ollut vahvasti sidoksissa työelämässä saatuihin omakohtaisiin kokemuksiin, niiden prosessointiin ja analysointiin ja siksi se on ollut prosessina matka tiedostamattomasta tietoisuuteen.
Vertailemisen ja reflektoinnin avulla löytämieni vastausten toivon palvelevan paitsi oman opettajuuteni ymmärtämistä myös oman oppilaitokseni uusien opettajien työhön perehdyttämistä varsinkin siinä tapauksessa, jos opettaja tulee Suomen ulkopuolelta.
Koska Euroopassa myös soitonopettajilla on työntekijöiden vapaan liikkumisen mahdollisuus, uskon työni antavan laajemminkin Euroopan musiikkioppilaitoskentälle konkreettisia ideoita, miten työhön perehdyttämistä tulisi kehittää ja samalla edistää työntekijän sopeutumista uudenlaiseen opetuskulttuuriin. Avoin dialogi, tiedon ja kokemusten jakaminen työntekijän ja oppilaitosjohdon välillä, ovat niitä keinoja, joilla eri opetuskulttuurista tulevan musiikkipedagogin opettajuutta ja sen mahdollista muuttumista tuetaan.
Opinnäytetyössäni etsin vastauksia opettajuuteni murrokseen vertaamalla Liettuan ja Suomen koulutusjärjestelmiä, maiden musiikkioppilaitosopetusta opetussuunnitelmaperusteineen ja sisältöineen, annetavan opetuksen määriä sekä arviointia ja vuorovaikutusta oppilaan kanssa. Vertaan myös omaa sekä Liettuassa että Suo-messa saamaani musiikkipedagogikoulutusta ja hyvän opettajan määritelmiä.
Yhdeksi opettajaidentiteettiä horjuttavaksi tekijäksi opinnäytetyössä nousee Liettuan ja Suomen musiikkioppilaitoskulttuurien erilainen ajattelutapa (paradigma) oppimisesta, erityisesti erilaiset käsitykset arvioinnin ja vuorovaikutuksen merkityksestä oppilaan oppimisprosessissa.
Opinnäytetyö on ollut vahvasti sidoksissa työelämässä saatuihin omakohtaisiin kokemuksiin, niiden prosessointiin ja analysointiin ja siksi se on ollut prosessina matka tiedostamattomasta tietoisuuteen.
Vertailemisen ja reflektoinnin avulla löytämieni vastausten toivon palvelevan paitsi oman opettajuuteni ymmärtämistä myös oman oppilaitokseni uusien opettajien työhön perehdyttämistä varsinkin siinä tapauksessa, jos opettaja tulee Suomen ulkopuolelta.
Koska Euroopassa myös soitonopettajilla on työntekijöiden vapaan liikkumisen mahdollisuus, uskon työni antavan laajemminkin Euroopan musiikkioppilaitoskentälle konkreettisia ideoita, miten työhön perehdyttämistä tulisi kehittää ja samalla edistää työntekijän sopeutumista uudenlaiseen opetuskulttuuriin. Avoin dialogi, tiedon ja kokemusten jakaminen työntekijän ja oppilaitosjohdon välillä, ovat niitä keinoja, joilla eri opetuskulttuurista tulevan musiikkipedagogin opettajuutta ja sen mahdollista muuttumista tuetaan.