Toimitusvarmuuden mittaaminen varastoinnin kehittämisessä
Tolvanen, Pinja (2020)
Tolvanen, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kohdeyrityksen toimitusvarmuutta, sekä sitä, mitkä tekijät toimitusvarmuuteen vaikuttavat. Samalla haluttiin selvittää, miten toimitusvarmuuteen liittyvät prosessit vaikuttavat suuremmassa kuvassa yrityksen vaihto-omaisuuden hallinnan tunnuslukuihin. Kyse on yritykselle tärkeästä ja strategisesti keskeisestä asiasta. Toimitusvarmuus vaikuttaa suoraan myös asiakastyytyväisyyteen ja se voidaan nähdä hyvin toimivien prosessien lopputuloksena.
Koska kohdeyrityksessä ei ollut olemassa toimitusvarmuusmittaria, sellainen piti ensin kehittää. Vasta tämän jälkeen päästiin mittaamaan tuloksia ja kehittämään toimintaa mittaustulosten pohjalta. Työssä määriteltiin soveltuvat varastonhallinnan kannalta keskeiset mittarit ja seurattiin myös niiden tuloksia.
Teoreettinen tietoperusta nousi varastonhallinnan käsitteistöstä ja viitekehys muodostettiin mittaamisen ja prosessien kehittämisen ympärille. Työssä oli kaksi sykliä, joista ensimmäisessä keskityttiin prosesseihin ja henkilöstön järjestelmäosaamiseen. Toisessa syklissä keskityttiin työkaluihin ja raportointiin.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin toimintatutkimuksena, jossa perustason tunnuslukuja verrattiin lähtötilanteeseen. Numeraalinen aineisto kerättiin yrityksen ERP -järjestelmästä. Tutkimuksen seuranta-aika oli vuosi. Toimitusvarmuutta saatiin parannettua toimenpiteiden ansioista, minkä lisäksi myös osa muista tunnusluvuista parani.
Toimitusvarmuus on osa kompleksista kokonaisuutta, johon vaikuttavat monet tekijät. Tässä työssä nousi erityisesti esiin seuraavia asioita, joiden toimivuus on keskeistä kokonaisonnistumisen kannalta: ihmiset ja muutosjohtaminen, järjestelmät ja työkalut, oikein rakennetut ja tulkitut mittarit, sekä hyvin toimivat ja johdetut prosessit.
Koska kohdeyrityksessä ei ollut olemassa toimitusvarmuusmittaria, sellainen piti ensin kehittää. Vasta tämän jälkeen päästiin mittaamaan tuloksia ja kehittämään toimintaa mittaustulosten pohjalta. Työssä määriteltiin soveltuvat varastonhallinnan kannalta keskeiset mittarit ja seurattiin myös niiden tuloksia.
Teoreettinen tietoperusta nousi varastonhallinnan käsitteistöstä ja viitekehys muodostettiin mittaamisen ja prosessien kehittämisen ympärille. Työssä oli kaksi sykliä, joista ensimmäisessä keskityttiin prosesseihin ja henkilöstön järjestelmäosaamiseen. Toisessa syklissä keskityttiin työkaluihin ja raportointiin.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin toimintatutkimuksena, jossa perustason tunnuslukuja verrattiin lähtötilanteeseen. Numeraalinen aineisto kerättiin yrityksen ERP -järjestelmästä. Tutkimuksen seuranta-aika oli vuosi. Toimitusvarmuutta saatiin parannettua toimenpiteiden ansioista, minkä lisäksi myös osa muista tunnusluvuista parani.
Toimitusvarmuus on osa kompleksista kokonaisuutta, johon vaikuttavat monet tekijät. Tässä työssä nousi erityisesti esiin seuraavia asioita, joiden toimivuus on keskeistä kokonaisonnistumisen kannalta: ihmiset ja muutosjohtaminen, järjestelmät ja työkalut, oikein rakennetut ja tulkitut mittarit, sekä hyvin toimivat ja johdetut prosessit.