Asiakastyytyväisyyskysely Varkauden Silmäasemalle
Jaatinen, Else (2011)
Jaatinen, Else
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyyskysely Varkauden Silmäasemalle. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tämänhetkinen tyytyväisyyden taso. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, millä osa-alueilla on onnistuttu ja nostaa näkyväksi myös ne palvelun osa-alueet, joissa on parantamisen varaa. Kyselyssä selvitettiin myös, missä asiakkaat ovat nähneet Silmäaseman mainoksia.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin 2. - 16.5.2011 Varkauden Silmäasemalla. Kaikille liikkeessä käyneille asiakkaille annettiin mahdollisuus osallistua kyselyyn, mutta vain osa täytti kyselylomakkeen.
Aineisto koostuu 99 täytetystä kyselylomakkeesta. Teoriaosuudessa käsitellään erikoiskauppa ja yritysten ketjuuntumista, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakkuutta, asiakastyytyväisyyttä sekä laatua.
Kyselyn tulosten perusteella Varkauden Silmäaseman asiakkaat ovat tyytyväisiä Silmäaseman tämänhetkiseen toimintaan. Asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä lähes jokaisella osa-alueella hy-vällä tasolla. Kyselyssä nousi esiin myös kriittistä palautetta. Asiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä tämänhetkiseen tuotevalikoimaan. Jotta asiakkaat pysyvät tyytyväisinä, täytyy Silmäaseman jat-kossakin säilyttää vähintään nykyinen taso. Mainontaa kannattaa kohdistaa paikalliseen Warkau-den lehteen, jonka mainitsi 64 % vastaajista kysyttäessä, missä he ovat nähneet Silmäaseman mainoksia.
Vastauksia tuli kyselyyn niin paljon, että tulokset voidaan laajentaa vastaamaan Varkauden Silmä-aseman koko asiakaskuntaa. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina. Silmäaseman kannattaa toistaa samantyylisiä kyselyitä jatkossa. Toistuvien kyselyiden avulla voidaan seurata, miten tehdyt muutokset ja parannukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin 2. - 16.5.2011 Varkauden Silmäasemalla. Kaikille liikkeessä käyneille asiakkaille annettiin mahdollisuus osallistua kyselyyn, mutta vain osa täytti kyselylomakkeen.
Aineisto koostuu 99 täytetystä kyselylomakkeesta. Teoriaosuudessa käsitellään erikoiskauppa ja yritysten ketjuuntumista, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakkuutta, asiakastyytyväisyyttä sekä laatua.
Kyselyn tulosten perusteella Varkauden Silmäaseman asiakkaat ovat tyytyväisiä Silmäaseman tämänhetkiseen toimintaan. Asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä lähes jokaisella osa-alueella hy-vällä tasolla. Kyselyssä nousi esiin myös kriittistä palautetta. Asiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä tämänhetkiseen tuotevalikoimaan. Jotta asiakkaat pysyvät tyytyväisinä, täytyy Silmäaseman jat-kossakin säilyttää vähintään nykyinen taso. Mainontaa kannattaa kohdistaa paikalliseen Warkau-den lehteen, jonka mainitsi 64 % vastaajista kysyttäessä, missä he ovat nähneet Silmäaseman mainoksia.
Vastauksia tuli kyselyyn niin paljon, että tulokset voidaan laajentaa vastaamaan Varkauden Silmä-aseman koko asiakaskuntaa. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina. Silmäaseman kannattaa toistaa samantyylisiä kyselyitä jatkossa. Toistuvien kyselyiden avulla voidaan seurata, miten tehdyt muutokset ja parannukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen.