Liikka-Laukun kehittäminen 3-5-vuotiaiden lasten liikunnan tukemiseksi
Mänttäri, Jenni; Untinen, Taru (2009)
Mänttäri, Jenni
Untinen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteen kehittämisprosessi. Lähdimme kehittämään uutta, toimivampaa Liikka-Laukkua sen prototyypistä. Prototyyppi sai alkunsa Elämykselliset toiminta- ja leikkivälineet eri-ikäisille ihmisille -kurssilta. Halusimme tuoda varhaiskasvatuksen pariin lasten liikkumista edistävän toimintavälineen, jolla pyritään innostamaan lapset liikkumaan. Näin pystytään tukemaan lasten terveyttä ja hyvinvointia. Liikka-Laukusta pyrittiin luomaan väline monipuolisen liikunnan suunnitteluun ja liikuntatuokioiden pitämiseen lasten mielipiteitä kuunnellen. Opinnäytetyö oli osa Lapsen ja nuoren hyvä arki – hanketta ja toteutettiin yhdessä Keravan kaupungin Sompion päiväkodin ja alueen perhepäivähoitajien kanssa. Liikka-Laukun kehittämistä tehtiin yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja erityisesti lasten kanssa.
Liikka-Laukkua kehitettiin ohjattujen tuokioiden-, omatoimisten testauksien-, yhteistyökumppaneilta saadun palautteen- ja dokumentoinnin avulla. Uusi, kehitelty Liikka-Laukku testattiin ja sen toimivuutta verrattiin Liikka-Laukun prototyyppiin. Kehittämisprosessin tuloksena oli ulkonäöllisesti uudennäköinen ja sisällöltään muuttunut Liikka-Laukku. Lopputestaus osoitti Liikka-Laukun olevan helppokäyttöisempi ja lapsilähtöisempi toimintaväline, joka ottaa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen huomioon liikuntaa harjoitettaessa.
Kehittämisprosessin tulokset osoittavat, että lasten liikuntaa ja toimintaa suunniteltaessa sekä toteuttaessa on tärkeää huomioida heidän oma mielipiteensä. Pienet asiat voivat tehdä mistä tahansa toiminnasta heille mieleistä. Valmis Liikka-Laukku luovutettiin Sompion päiväkodille. Näin lasten liikkumisen tukeminen mahdollistuu välineellä, joka on heitä itseään kuunnellen toteutettu.
Liikka-Laukkua kehitettiin ohjattujen tuokioiden-, omatoimisten testauksien-, yhteistyökumppaneilta saadun palautteen- ja dokumentoinnin avulla. Uusi, kehitelty Liikka-Laukku testattiin ja sen toimivuutta verrattiin Liikka-Laukun prototyyppiin. Kehittämisprosessin tuloksena oli ulkonäöllisesti uudennäköinen ja sisällöltään muuttunut Liikka-Laukku. Lopputestaus osoitti Liikka-Laukun olevan helppokäyttöisempi ja lapsilähtöisempi toimintaväline, joka ottaa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen huomioon liikuntaa harjoitettaessa.
Kehittämisprosessin tulokset osoittavat, että lasten liikuntaa ja toimintaa suunniteltaessa sekä toteuttaessa on tärkeää huomioida heidän oma mielipiteensä. Pienet asiat voivat tehdä mistä tahansa toiminnasta heille mieleistä. Valmis Liikka-Laukku luovutettiin Sompion päiväkodille. Näin lasten liikkumisen tukeminen mahdollistuu välineellä, joka on heitä itseään kuunnellen toteutettu.