Vuorovaikutuksen kehittäminen verkko-oppimisessa : Kokemuksia ja havaintoja ammattikorkeakouluopetuksesta
Antola, Kati (2011)
Antola, Kati
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113941
Tiivistelmä
Verkko-oppimisessa korostuu vuorovaikutuksen merkitys. Syvällisen vuorovaikutuksen rakentaminen verkossa on kuitenkin paljon haasteellisempaa kuin kasvokkain. Tämän opinnäytteen tavoitteina ovat: 1. kuvata vuorovaikutusta ja verkko-oppimista sekä niihin liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, 2. analysoida omia havaintoja ja kokemuksia verkko-opettamisesta erityisesti vuorovaikutuksen näkökulmasta ja 3. kehittää verkko-opetusta opettamissani opintojaksoissa vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista edistäväksi. Työni teoriaosassa tarkastelen vuorovaikutusta ja verkko-oppimista käsitteinä, vuorovaikutuksen osaamisalueita, verkko-oppimisympäristön piirteitä ja verkkopedagogiikkaa. Kytken vuorovaikutuksen eri oppimiskäsityksiin ja näkökulmiin. Pureudun syvemmin yhteen tämän työn kannalta keskeiseen näkökulmaan, yhteisölliseen oppimiseen.
Opinnäytteeni menetelmänä oli osallistuva havainnointi. Tarkastelun kohteena oli neljä eri opintojaksoa, joita opetin keväällä 2011. Näistä kaksi oli liiketalouden tradenomitutkintoon johtavaa nuorten opetusta ja toiset kaksi liiketalouden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa englanninkielistä opetusta. Nuorten koulutuksessa verkko-opetus toimi lähiopetuksen tukena, ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojaksoissa painopiste oli verkko-opetuksella.
Verkko-opettajan tulee kyetä suunnittelemaan ja ohjaamaan koko verkko-oppimisprosessia. Huomiota tulee kiinnittää erityisesti ryhmän toiminnan aloittamiseen, ryhmän antamaan vertaistukeen sekä ohjaajan läsnäoloon verkossa koko opintojakson ajan. Verkko-opetuksen laadun kehittäminen vaatii verkko-opetukseen erikoistuneita opettajia. Henkilökohtaisen oppimisympäristön merkitys tulee lisääntymään verkko-opetuksessa. Vaikka yhteisöllisyyden rakentumista verkossa on tutkittu vasta vähän, yhteisöllisyyden merkitys ja käsite laajenee koko ajan käytännön opetustyössä. Yhteisöllistä oppimista edistävät myös virtuaaliset verkostot, jotka muodostuvat usean eri toimijan välisestä yhteistyöstä.
Opinnäytteeni menetelmänä oli osallistuva havainnointi. Tarkastelun kohteena oli neljä eri opintojaksoa, joita opetin keväällä 2011. Näistä kaksi oli liiketalouden tradenomitutkintoon johtavaa nuorten opetusta ja toiset kaksi liiketalouden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa englanninkielistä opetusta. Nuorten koulutuksessa verkko-opetus toimi lähiopetuksen tukena, ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojaksoissa painopiste oli verkko-opetuksella.
Verkko-opettajan tulee kyetä suunnittelemaan ja ohjaamaan koko verkko-oppimisprosessia. Huomiota tulee kiinnittää erityisesti ryhmän toiminnan aloittamiseen, ryhmän antamaan vertaistukeen sekä ohjaajan läsnäoloon verkossa koko opintojakson ajan. Verkko-opetuksen laadun kehittäminen vaatii verkko-opetukseen erikoistuneita opettajia. Henkilökohtaisen oppimisympäristön merkitys tulee lisääntymään verkko-opetuksessa. Vaikka yhteisöllisyyden rakentumista verkossa on tutkittu vasta vähän, yhteisöllisyyden merkitys ja käsite laajenee koko ajan käytännön opetustyössä. Yhteisöllistä oppimista edistävät myös virtuaaliset verkostot, jotka muodostuvat usean eri toimijan välisestä yhteistyöstä.