Opinnollistaminen Espoon kaupungin työ- ja oppimiskeskuksessa: Leppävaaran tuotantokeittiö
Wirén, Riitta (2020)
Wirén, Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut käynnistää Espoon kaupungin työ- ja oppimiskeskuksen Leppävaaran toimipisteen tuotantokeittiön ja Omnian ammattiopiston yhteistyö opinnollistamiseen ja osaamisen tunnistamisesta. Tilaajana on toiminut Espoon kaupungin elinkeino- ja kaupunkikehitysyksikkö, työllisyyspalvelut. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteenä oppimista, oppimiskäsityksiä, oppimista työpajatoiminnassa ja opinnollistamista. Opinnollistamista on avattu myös aiempien tutkimusten kautta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelminä on käytetty haastatteluita, SWOT-analyysiä ja Benchmarkingia. Haastattelut toteutettiin sekä Espoon kaupungin työllisyyspalveluiden muutamalle eri ammattikuntaa edustavalle työntekijälle että opinnollistamista jo toteuttavan työpajan työvalmentajalle. SWOT-analyysi laadittiin opinnollistamiseen liittyvän kirjallisuuden ja materiaalin sekä erilaisissa työryhmissä, koulutuksissa ja seminaareissa esille tulleista näkökulmista. Omnian ammattiopiston tutkintovastaavan ja Omnian ammattiopiston opinnollistamisen asiantuntijan kanssa tapaamisten tuloksena syntyi kaksi raporttia, joiden mallipohjat löytyvät Valtakunnallisen työpajayhdistyksen (TPY) internetsivuilta (ePerusteisiin pohjautuva osaamistodistuspohja sekä oppimisympäristön tunnistamisraportti).
Opinnäytetyön tavoite, Espoon kaupungin työ- ja oppimiskeskuksen Leppävaaran tuotantokeittiön opinnollistaminen, mahdollistui tutkimuksellisen kehittämistyön aikana syntyneiden lomakkeiden pohjalta. Tuotantokeittiössä on mahdollista tunnistaa asiakkaana olevien valmentautujien osaaminen kahdessa eri tutkinnonosassa ePerusteiden pohjalta ja Omnian ammattiopiston tutkintovastaava voi tunnustaa valmentautujan osaamisen ja kirjoittaa valmentautujalle osaamistodistuksen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntynyt oppimisympäristön tunnistamisraportti ja ePerusteisiin pohjautuva osaamistodistuspohja on käytettävissä ja siirrettävissä muihin Espoon työ- ja oppimiskeskusten työpajoihin, jos kunkin pajan erityispiirteet huomioidaan ja kyseisen tehtävän ePerusteet avataan.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteenä oppimista, oppimiskäsityksiä, oppimista työpajatoiminnassa ja opinnollistamista. Opinnollistamista on avattu myös aiempien tutkimusten kautta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelminä on käytetty haastatteluita, SWOT-analyysiä ja Benchmarkingia. Haastattelut toteutettiin sekä Espoon kaupungin työllisyyspalveluiden muutamalle eri ammattikuntaa edustavalle työntekijälle että opinnollistamista jo toteuttavan työpajan työvalmentajalle. SWOT-analyysi laadittiin opinnollistamiseen liittyvän kirjallisuuden ja materiaalin sekä erilaisissa työryhmissä, koulutuksissa ja seminaareissa esille tulleista näkökulmista. Omnian ammattiopiston tutkintovastaavan ja Omnian ammattiopiston opinnollistamisen asiantuntijan kanssa tapaamisten tuloksena syntyi kaksi raporttia, joiden mallipohjat löytyvät Valtakunnallisen työpajayhdistyksen (TPY) internetsivuilta (ePerusteisiin pohjautuva osaamistodistuspohja sekä oppimisympäristön tunnistamisraportti).
Opinnäytetyön tavoite, Espoon kaupungin työ- ja oppimiskeskuksen Leppävaaran tuotantokeittiön opinnollistaminen, mahdollistui tutkimuksellisen kehittämistyön aikana syntyneiden lomakkeiden pohjalta. Tuotantokeittiössä on mahdollista tunnistaa asiakkaana olevien valmentautujien osaaminen kahdessa eri tutkinnonosassa ePerusteiden pohjalta ja Omnian ammattiopiston tutkintovastaava voi tunnustaa valmentautujan osaamisen ja kirjoittaa valmentautujalle osaamistodistuksen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntynyt oppimisympäristön tunnistamisraportti ja ePerusteisiin pohjautuva osaamistodistuspohja on käytettävissä ja siirrettävissä muihin Espoon työ- ja oppimiskeskusten työpajoihin, jos kunkin pajan erityispiirteet huomioidaan ja kyseisen tehtävän ePerusteet avataan.