Z-sukupolven näkemyksiä työelämästä media-alalla
Lukkarinen, Samuli (2020)
Lukkarinen, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, minkälainen muutos media-alalla tulee mahdollisesti tapahtumaan uuden sukupolven siirtyessä työelämään ja selvittää sekä työnantajan että z-sukupolven edustajan ajatuksia tulevaisuuden mediakentästä, työrooleista, osaamistarpeista ja työpaikalle sijoittumisesta. Lisäksi tarkoituksena on verrata ja pohtia kuinka hyvin näiden kahden tahon ajatukset kohtaavat tai ovat ristiriidassa keskenään.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta sekä kahdesta strukturoidusta haastattelusta, joista toinen toteutettiin z-sukupolven edustajille ja toinen media-alan työnantajille. Ensimmäiseen haastatteluun vastasi 36 Z-sukupolven edustajaa ja toiseen kuusi Tampereen alueella toimivaa työnantajaa ja tuottajaa. Kyselyt toteutettiin keväällä 2020.
Tutkimuksen mukaan media-alan Z-sukupolvi toivoo työltään ennen kaikkea monipuolisuutta ja kokemuksellisuutta, mutta myös työn vaatimuksia vastaavaa korvausta. Työnantajalta he odottavat avoimuutta, rehellisyyttä ja johtamisen räätälöintiä henkilökohtaiseksi. He tuovat teknologian yhä tiiviimmäksi osaksi työntekoa, pyrkivät kestävämpään elämäntapaan. Tasa-arvo, niin työelämässä kuin vapaa-ajalla on heille itsestäänselvyys.
Uuden sukupolven siirtyminen työelämään tulee vaatimaan sekä työnantajalta että uusilta työntekijöiltä kykyä kompromisseihin sekä avointa keskustelukulttuuria ja ymmärtäväisyyttä.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta sekä kahdesta strukturoidusta haastattelusta, joista toinen toteutettiin z-sukupolven edustajille ja toinen media-alan työnantajille. Ensimmäiseen haastatteluun vastasi 36 Z-sukupolven edustajaa ja toiseen kuusi Tampereen alueella toimivaa työnantajaa ja tuottajaa. Kyselyt toteutettiin keväällä 2020.
Tutkimuksen mukaan media-alan Z-sukupolvi toivoo työltään ennen kaikkea monipuolisuutta ja kokemuksellisuutta, mutta myös työn vaatimuksia vastaavaa korvausta. Työnantajalta he odottavat avoimuutta, rehellisyyttä ja johtamisen räätälöintiä henkilökohtaiseksi. He tuovat teknologian yhä tiiviimmäksi osaksi työntekoa, pyrkivät kestävämpään elämäntapaan. Tasa-arvo, niin työelämässä kuin vapaa-ajalla on heille itsestäänselvyys.
Uuden sukupolven siirtyminen työelämään tulee vaatimaan sekä työnantajalta että uusilta työntekijöiltä kykyä kompromisseihin sekä avointa keskustelukulttuuria ja ymmärtäväisyyttä.