Instagramin hyödyntäminen rekrytoinnissa
Rajala, Sanna (2020)
Rajala, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915412
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Instagramin hyödyntämistä rekrytoinnissa. Opinnäytetyön taustalle on tehty kvalitatiivinen tutkimus. Tavoitteena on tutkia ja vertailla Terveystalon kilpailijoiden Instagram tilejä. Tarkoituksena on kartoittaa, miten kilpailijat käyttävät tilejä ja millaista sisältöä ne sinne tuottavat. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa seurataan kolmen yrityksen Instagram tilejä kahden viikon ajan. Tutkimuksessa tarkastellaan postauksien määrää, postauksien aiheita sekä niiden kommentteja ja tykkäyksiä seurantajakson aikana.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Terveystalo. Yhtiö on liikevaihdoltaan, sekä verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Terveystalo haluaa laajentaa sosiaalisen median kanaviaan ja kokee Instagramista olevan hyötyä erityisesti rekrytoinnin kannalta. Yhtiö on avannut alkuvuodesta Terveystalo asiantuntijat Instagram tilin ja toivoo työstä nousevan ajatuksia tilin kehittämiseen.
Teoriaviitekehys keskittyy tarkastelemaan nykyaikaista rekrytointia ja miten siitä voi tehdä yrityksen kilpailuedun. Työnantajamielikuva nousi keskeiseen rooliin pohdittaessa rekrytointiin vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalista mediaa on tarkasteltu lähinnä Instagramin näkökulmasta. Työssä pohditaan myös, miksi Instagramin käyttö rekrytoinnissa on lisääntynyt. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, aiheeseen liittyviä uutisia ja artikkeleita. Ajantasaisin tieto on löytynyt nettijulkaisuista, sekä muun muassa yhden tutkimuksessa seurattavan yrityksen asiantuntija-artikkeleista.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että onnistuneeseen rekrytointiin vaikuttaa moni tekijä. Lisäksi hyvä rekrytointi ei pidä sisällään pelkästään onnistunutta työpaikkailmoitusta. Jo ennen rekrytoinnin aloittamista tulee tehdä pitkäjänteinen rekrytointisuunnitelma, jossa rekrymarkkinointi nousee suureen rooliin. Paras pitkän aikavälin panostus rekrytointimarkkinointiin on työnantajamielikuvan vahvistaminen. Kaikki tämä kannattaa tehdä niissä kanavissa, joissa ihmiset viettävät aikaansa. Tutkimusten mukaan sosiaalisen median kanavat kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Erityisesti sellaiset kanava, joissa jaetaan kuvia ja videoita, joka on Instagramin tarkoitus.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Terveystalo. Yhtiö on liikevaihdoltaan, sekä verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Terveystalo haluaa laajentaa sosiaalisen median kanaviaan ja kokee Instagramista olevan hyötyä erityisesti rekrytoinnin kannalta. Yhtiö on avannut alkuvuodesta Terveystalo asiantuntijat Instagram tilin ja toivoo työstä nousevan ajatuksia tilin kehittämiseen.
Teoriaviitekehys keskittyy tarkastelemaan nykyaikaista rekrytointia ja miten siitä voi tehdä yrityksen kilpailuedun. Työnantajamielikuva nousi keskeiseen rooliin pohdittaessa rekrytointiin vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalista mediaa on tarkasteltu lähinnä Instagramin näkökulmasta. Työssä pohditaan myös, miksi Instagramin käyttö rekrytoinnissa on lisääntynyt. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, aiheeseen liittyviä uutisia ja artikkeleita. Ajantasaisin tieto on löytynyt nettijulkaisuista, sekä muun muassa yhden tutkimuksessa seurattavan yrityksen asiantuntija-artikkeleista.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että onnistuneeseen rekrytointiin vaikuttaa moni tekijä. Lisäksi hyvä rekrytointi ei pidä sisällään pelkästään onnistunutta työpaikkailmoitusta. Jo ennen rekrytoinnin aloittamista tulee tehdä pitkäjänteinen rekrytointisuunnitelma, jossa rekrymarkkinointi nousee suureen rooliin. Paras pitkän aikavälin panostus rekrytointimarkkinointiin on työnantajamielikuvan vahvistaminen. Kaikki tämä kannattaa tehdä niissä kanavissa, joissa ihmiset viettävät aikaansa. Tutkimusten mukaan sosiaalisen median kanavat kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Erityisesti sellaiset kanava, joissa jaetaan kuvia ja videoita, joka on Instagramin tarkoitus.