B2B-yrityksen sosiaalisen median analysointi ja kehittäminen
Salmi, Tomi (2020)
Salmi, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimenpide-ehdotuksia toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kehittämiseksi. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan yrityksen työkaluna. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä muutoksenhallintaan. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli kuvata ja analysoida toimeksiantajayrityksen ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaa.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median kanaviin ja niiden erityispiirteisiin. Lisäksi luvussa käsitellään sosiaalisen median yritykselle tuomia etuja: tunnettuuden kasvattamista, liidien hankintaa, työnantajamielikuvan kehittämistä ja sosiaalista myyntiä. Toisessa luvussa tuodaan esiin myös keinoja, joilla B2B-yritys voi onnistua sosiaalisessa mediassa. Kolmannessa luvussa perehdytään muutoksenhallintaan, yritysmaailman ja työyhteisön muutostarpeisiin, työyhteisön muutokseen, henkilöstön sitouttamiseen, muutosjohtajuuteen ja muutosprosessiin.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa analysoitiin ja havainnoitiin toimeksiantajayrityksen ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median toimintaa ja sen kehitystä aikavälillä tammikuu 2018–huhtikuu 2020. Tarkastelun kohteena olivat yritysten sosiaalisen median seuraajamäärät ja aktiivisuus. Lisäksi havainnoitiin yritysten sosiaalisen median sisältöä. Seuraajamääriä ja aktiivisuutta tarkasteltaessa toimeksiantajayritys oli tarkasteluhetkellä vertailtavien yritysten keskitasoa. Prosentuaalisesti toimeksiantajayrityksen aktiivisuus kaikissa vertailtavissa sosiaalisen median kanavissa oli kasvanut enemmän kuin valituilla kilpailijoilla. Kaikki tarkastelun kohteena olevat yritykset tuottivat eri sosiaalisen median kanaviin pääsääntöisesti samanlaista materiaalia siten, että eri kanavien täyttä potentiaalia ei hyödynnetty. Verrattuna vuoteen 2018 toimeksiantajayrityksen tuottama sosiaalisen median sisältö on muuttunut inhimillisemmäksi, visuaalisemmaksi ja yhteneväisemmäksi.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa listataan ja avataan toimenpide-ehdotuksia toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotuksissa painotetaan organisaation tukea ja muutosprosessia kehityksen tukena.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median kanaviin ja niiden erityispiirteisiin. Lisäksi luvussa käsitellään sosiaalisen median yritykselle tuomia etuja: tunnettuuden kasvattamista, liidien hankintaa, työnantajamielikuvan kehittämistä ja sosiaalista myyntiä. Toisessa luvussa tuodaan esiin myös keinoja, joilla B2B-yritys voi onnistua sosiaalisessa mediassa. Kolmannessa luvussa perehdytään muutoksenhallintaan, yritysmaailman ja työyhteisön muutostarpeisiin, työyhteisön muutokseen, henkilöstön sitouttamiseen, muutosjohtajuuteen ja muutosprosessiin.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa analysoitiin ja havainnoitiin toimeksiantajayrityksen ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median toimintaa ja sen kehitystä aikavälillä tammikuu 2018–huhtikuu 2020. Tarkastelun kohteena olivat yritysten sosiaalisen median seuraajamäärät ja aktiivisuus. Lisäksi havainnoitiin yritysten sosiaalisen median sisältöä. Seuraajamääriä ja aktiivisuutta tarkasteltaessa toimeksiantajayritys oli tarkasteluhetkellä vertailtavien yritysten keskitasoa. Prosentuaalisesti toimeksiantajayrityksen aktiivisuus kaikissa vertailtavissa sosiaalisen median kanavissa oli kasvanut enemmän kuin valituilla kilpailijoilla. Kaikki tarkastelun kohteena olevat yritykset tuottivat eri sosiaalisen median kanaviin pääsääntöisesti samanlaista materiaalia siten, että eri kanavien täyttä potentiaalia ei hyödynnetty. Verrattuna vuoteen 2018 toimeksiantajayrityksen tuottama sosiaalisen median sisältö on muuttunut inhimillisemmäksi, visuaalisemmaksi ja yhteneväisemmäksi.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa listataan ja avataan toimenpide-ehdotuksia toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotuksissa painotetaan organisaation tukea ja muutosprosessia kehityksen tukena.