HHJ-alumnitoiminnan kehittäminen osana Etelä-Savon kauppakamarin suhdemarkkinointia
Päivärinta, Markus; Savolainen, Noora (2011)
Päivärinta, Markus
Savolainen, Noora
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513531
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää Etelä-Savon kauppakamarin HHJ-alumnitoiminnan merkitystä HHJ-kurssin käyneille henkilöille. HHJ-lyhenne tarkoittaa hyväksyttyä hallituksen jäsentä ja se on koulu-tusohjelma, jonka tehtävänä on kehittää ja aktivoida hallitustyöskentelyä. Tutkimuksestamme selviää millaista toimintaa he odottavat mahdollisen HHJ-toiminnan sisältävän tulevaisuudessa ja mitä he odot-tavat mahdollisilta tulevilta tapaamisilta.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu pääosin suhdemarkkinoista. Suhdemarkkinoinnissa käsittelemme mm. eri suhteita ja asiakkuudenhallintaa. Mukaan olemme ottaneet teoriaa myös sidosryhmistä ja verkostoitumisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytimme pääosin kvantitatiivista menetelmää. Osittain käytimme myös kvalita-tiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä touko-kesäkuun välisenä aikana 2011. Kysely lähetettiin yhteensä n. 500 henkilölle, jotka olivat suorittaneet HHJ-kurssin ja kuuluivat Itä-Suomen kauppakamarien toimialueisiin, Etelä-Savo, Kuopio tai Pohjois-Karjala.
Saimme kyselyymme 87 vastausta. Vastausprosentiksi tuli 18 %.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat toivovat mahdollista alumnitoimintaa jatkossa ja osallistuisivat mielel-lään HHJ-alumnitapaamisiin. Tutkimuksesta saimme paljon hyviä aiheita ja uusia ideoita, joita tapaami-sissa voisi tulevaisuudessa olla. Tutkimus osoitti myös mm. sen, mikä olisi hyvä osallistumismaksu ta-paamiselle ja monia muita tutkimuksen kannalta hyödyllisiä asioita.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu pääosin suhdemarkkinoista. Suhdemarkkinoinnissa käsittelemme mm. eri suhteita ja asiakkuudenhallintaa. Mukaan olemme ottaneet teoriaa myös sidosryhmistä ja verkostoitumisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytimme pääosin kvantitatiivista menetelmää. Osittain käytimme myös kvalita-tiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä touko-kesäkuun välisenä aikana 2011. Kysely lähetettiin yhteensä n. 500 henkilölle, jotka olivat suorittaneet HHJ-kurssin ja kuuluivat Itä-Suomen kauppakamarien toimialueisiin, Etelä-Savo, Kuopio tai Pohjois-Karjala.
Saimme kyselyymme 87 vastausta. Vastausprosentiksi tuli 18 %.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat toivovat mahdollista alumnitoimintaa jatkossa ja osallistuisivat mielel-lään HHJ-alumnitapaamisiin. Tutkimuksesta saimme paljon hyviä aiheita ja uusia ideoita, joita tapaami-sissa voisi tulevaisuudessa olla. Tutkimus osoitti myös mm. sen, mikä olisi hyvä osallistumismaksu ta-paamiselle ja monia muita tutkimuksen kannalta hyödyllisiä asioita.